sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

קרקעות , מידות ומשקלות והסדרת ההשקיה ; על שירותים ציבוריים כמו גביית מסים , שיפוט וכליאת אסירים ; ועל ענייני ביטחון כמו גיוס חיילים , כספים וציוד לניהול מלחמות . תחומים אלה , עם כמה תוספות חשובות כמו איכות הסביבה או פיקוח על טלקומוניקציה , עדיין באחריות המדינה , אלא שכיום אנו מוצאים בכולם גם מבצעים פרטיים . לעומת זאת , ישנם מוצרים פרטיים מובהקים , כמו בגדים או תכשיטים , שהמדינה בדרך כלל אינה אחראית להם , אינה מממנת את ייצורם ואינה מאסדרת אותם אלא בצורה מינימלית - כמו פיקוח על בטיחות או קביעת תקן . מכאן שאפשר למקם מוצרים ושירותים על רצף שנע בין אחריות מלאה של המדינה לבין אחריות קרובה לאפס . ככל שהמוצר או השירות מתאימים להגדרה של "טובין ציבוריים ערכיים " ( ראו להלן ) , כן גדלה אחריות המדינה עליהם . המדינה מממשת את אחריותה כלפי האזרחים באופנים שונים : בעלות מלאה - לדוגמה בעלות על משאב כמו מים , ובתוך כך אחריות מלאה לייצורו , להולכתו ולהספקתו ; או מונופול על מתן שירות - לדוגמה מונופול על החינוך היסודי , ובכלל זה המבנים של בתי הספר , מעמד המורים , קביעת תוכנית הלימודים והגדרת תעודות הגמר ( קיומם של רשתות חינוך פרטיות ו " חינוך אפור " לא ביטל , בינתיים , את המונופול של המדינה ) . מימון המוצר או השירות מתקציב המדינה - לדוגמה , גביית מס בריאות ומתן השירות באמצעות גופים לא מדינתיים כמו קופות החולים . פיקוח על המוצר או השירות - הבטחת כמותו , איכותו , הספקתו השוויונית וכיוצא בזה . לדוגמה , הפיקוח על הבנקים הפרטיים . שילובים מורכבים בין הרכיבים שלעיל - לדוגמה , בעלות חלקית של המדינה , מכירת מניות מיעוט של חברה ממשלתית לציבור , ושותפות עם עמותה או ארגון עסקי במתן שירות ; סובסידיה או מימון חלקי אחר של המוצר או השירות ; פיקוח באמצעות גורמים פרטיים ועוד . במקרים רבים ממשלות מצהירות , עם הפרטת שירותים ( בעיקר שירותים חברתיים ) , שהן אינן מתנערות מאחריות , ולא זו בלבד אלא שהן אף מחזקות את אחריותן על ידי התמקדות בתפקיד שיש להן בו יתרון יחסי : קביעת מדיניות , תכנון אסטרטגי , הנחיית המפעיל הפרטי ורגולציה של דרכי עבודתו . ואולם , מבקרי ההפרטה טוענים שהימנעות ממתן שירותים ישירים יש בה משום התנערות של המדינה מאחריותה . אחריות הרשויות בשלטון המקומי . כל מה שנאמר לעיל על אחריות המדינה חל , בהתאמות הנדרשות , על השלטון המקומי הנבחר . אמנם המדינה מממנת חלק מהפעולות של הרשויות המקומיות , אולם , כאמור , העברה של שירות ממשרד ממשלתי לרשות מקומית אינה בגדר הפרטה , אלא היא ביזור סמכויות - מהשלטון המרכזי לשלטון המקומי . רשות מקומית שנבחרת באופן דמוקרטי היא נאמן

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help