sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

במגזר השלישי או לאנשים פרטיים . במובנה הרחב , הפרטה פירושה הגדרה מחדש של אחריות המדינה , כלומר הזזת הגבולות באחד או יותר מן הרכיבים שנמנו לעיל . היא עשויה לכלול העברת בעלות ( לדוגמה , מכירת חברה ממשלתית ); הפחתת המימון מתקציב המדינה או ביטולו ( לדוגמה , הפחתת המענק למוסדות להשכלה גבוהה או הקמת מעונות פרטיים לחוסים ); ביטול הפיקוח על מכירת מוצר ( לדוגמה , מטבע זר ); או שינוי בדפוסי הרגולציה ( לדוגמה , בפיקוח על התקשורת הסלולרית ) . ההפרטה יכולה להיעשות מהמדינה למגזר העסקי , היינו לגוף שפועל בשוק הפרטי עם כוונת רווח ; או לחלופין מהמדינה למגזר השלישי , היינו לתאגיד לא עסקי ללא כוונת רווח . בהפרטה למגזר השלישי יש להבחין בין כמה סוגים של הפרטה : ( 1 ) " הפרטה מינורית " - הפרטה שאינה מוכוונת שוק , לעמותה ציבורית ללא כוונות רווח שאינה פועלת על פי אמות מידה עסקיות או תחרותיות ( לדוגמה , החלטת משרד החינוך בזמנו להפקיד את ניהול המכינות הקדם אקדמיות בידי האגודה לקידום החינוך 2 ) (; ) " הפרטה מז ' ורית " - הפרטה מוכוונת שוק , לעמותה ללא כוונת רווח שפועלת כגוף עסקי ולרוב גם תחרותי ( לדוגמה , קופות החולים ); ( 3 ) " הפרטה חלקית " - העברה מארגון של המגזר השלישי לגוף עסקי . מבחינת ההגדרה הפורמלית אין מדובר בהפרטה , מאחר שלא חל במסגרתה שינוי מהותי באחריות המדינה . עם זאת , מבחינת השירות והפיקוח עליו יש הבדל בין עמותה ללא כוונת רווח לבין ארגון עסקי - לדוגמה , ההבדל שבין קופות החולים הציבוריות הקיימות לבין הקמת קופת חולים פרטית עסקית ( ראו קטן . ( 2007 הערת הבהרה : העברות שנעשות בין ארגונים בתוך הרשות המבצעת של המדינה אינן בגדר הפרטה ( לדוגמה העברה ממשרד ממשלתי לרשות סטטוטורית או לחברה ממשלתית , כמו במקרה של שירותי הדואר ) . עם זאת , תהליך כזה עשוי להצביע על כוונה להפריט בעתיד . הוא הדין בהעברת הבעלות , הניהול או האחריות למימון בין רשויות השלטון : העברת אחריות ממשרדי הממשלה לרשויות המקומיות אינה נחשבת הפרטה מכל סוג שהוא ( ראו להלן " אחריות הרשויות בשלטון המקומי " ) . הפרטה בדרך של מחדל או באסטרטגיה של שחיקה . שיטת הפרטה מכוונת שנוקטות רשויות ציבוריות כדי להפחית את מעורבות המדינה או לבטל אותה , בעיקר בשירותים חברתיים . בשיטה זו המדינה מפסיקה את מימון השירות ( באופן מלא או חלקי ) ומפנה מקום ליוזמות פרטיות ( לדוגמה , מצוקת אסירים בבתי הסוהר בעקבות קיצוצים בתקציב המדינה , שהולידה את הרעיון להקים בית סוהר עסקי . ( הפרטה זו מתרחשת גם כאשר נוצר ביקוש לשירות חדש שהמדינה אינה נותנת . 3 לאחר מכן , בשנת תש " ע , הועבר הניהול לחברה פרטית עסקית ששמה " מרמנת " . . 4 להפרטה בדרך של מחדל ראו ברק ארז . 476 - 475 , 8200 לאסטרטגיה של שחיקה ראו דורון . 26 , 1989 . 5 בג " ץ , 2605 / 05 המרכז האקדמי למשפט ועסקים נ ' שר האוצר ואח ' ( . ( 2009

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help