sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

וקוגניטיבית , והיא מושתתת על מערך טיעונים ונימוקים " אתיים חרישיים" המייצרים , משעתקים ומגבים סוגי שיח ופעולות של המדינה מבחינה מוסרית ופוליטית ( . ( Shapiro 1994 , 41 מייקל שפירו מראה כיצד התהוות המפה הגיאופוליטית וההתערבות של מדינות בטריטוריות אחרות נעשו טבעיות כל כך עד שרק באמצעות ניתוח ביקורתי אפשר לחשוף את מנגנוני ההבניה הגיאופוליטיים ( שם , . ( 57 אם כך , המסגרת המתודולוגית של הספר היא ניתוח תהליכים שבהם מנגנוני המדינה מבנים את הגיאוגרפיה המוסרית מלמעלה . בספרות הקיימת אי אפשר לנתק את הדיון בגיאוגרפיה המוסרית מן ההקשר הקולוניאלי ( , ( DeRogatis 2003 אולם תיוג בלתי זהיר של הגיאוגרפיה המוסרית של ישראל באפריקה כ " קולוניאלית " יציב מכשול תיאורטי ומתודולוגי . מרבית הכתיבה על הנושא עוסקת במקרים שבהם התבנית הקולוניאלית ( היסטורית , גיאוגרפית , כלכלית ) ברורה מאליה ; בחינת היחס בין ישראל לאפריקה מעלה את השאלה אם את הגיאוגרפיה המוסרית של ישראל באפריקה אפשר להסביר באמצעות התבנית האימפריאלית המוכרת , קרי מערב לעומת מזרח , עולם ראשון לעומת עולם שלישי . בספר אני דן בסוגיה זו ובוחן חלופה תיאורטית - התבוננות בדברים מנקודת מבט ניאו קולוניאלית , המדגישה את " הופעתו המחודשת של הקולוניאליזם באופנים אחרים " , כדברי אלה שוחט ( . ( 287 , 2001 לענייננו חשובה מכך הדרך שבה נקודת מבט זו יוצרת " מערכות רחבות של הגמוניה גיאופוליטית" ( שם ) . באמצעות חלופה זו אני מבקש לברר אם ניתן להבין את אפריקה בישראל ואת ישראל באפריקה בראייה רחבה ממיפוי של יחסי הכוחות בין הקולוניאליסט לנתין הקולוניה , ובין מרכז לפריפריה . את גיבושה של גיאוגרפיה מוסרית לא ניתן לנתק גם מן הדיון באוריינטליזם - המונח שטבע אדוארד סעיד לתיאור גישת המערב לאוריינט - גישה המשלבת בו זמנית תהליכי אקזוטיזציה של המזרח והגזעתו . חשיבות שדה הידע של האוריינטליזם בהקשר שלפנינו היא בתרומתו להתהוותה של מודעות גיאופוליטית לחלוקה הלא שוויונית של העולם לשני חלקים - המערב והמזרח - באמצעות מגוון רחב של טקסטים מדעיים , ספרותיים ואסתטיים הפועלים ליצור הנגדה ( מזרח – מערב , הם – אנחנו ) בין הגיאוגרפיה המדומיינת לארץ המוצא . על גיאוגרפיה זו הבנו האירופים את ההיגיון שביסוד הקולוניאליזם ואת הצדקתו . כך הייתה ההשפעה של המרחב והגוף הילידי זה על זה לתהליך דו כיווני : הטריטוריה מסגרה את " הטבע הביולוגי " של הגוף הילידי , והגוף הפך למסמן של המרחב . מהיגיון זה צמח " תסביך העליונות האימפריאלי " ( , ( Balibar 1991 שבעטיו הפך פרויקט ההתפשטות האירופי ממפעל טריטוריאלי גרידא ליוזמה של שליטה מתרבתת .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help