sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

הקולנוע - ואם לדייק ' הסינמה ' - נולד בשלהי המאה התשע עשרה בצרפת והיה לדובדבן שהונח על הקצפת הסוערת של המהפכה התעשייתית . בלידתו לא פזל הקולנוע לעבר האמנות וגם לא לעבר הטכנולוגיה הישנה ההיא . הוא גם לא ביקש ' לייעל ' את חיינו , וחלוציו אף נבהלו מאופן התקבלותו בקרב הצופים , אך עם הזמן הפך למדיום ששינה את פני התרבות והאמנות בעולם כולו . לידתו של הקולנוע מלווה בחטא קדמון : בחלוף הזמן התברר שהוא בנו הממזר של האימפריאליזם הלבן ואחיו הצעיר והבועט של הקולוניאליזם . זהו מדיום גברי , פטריארכלי , ספוג בגזענות ובבוז כלפי כל מי שאינו גבר לבן , נוצרי והטרוסקסואלי . ' הסובייקט העליון' שייצג הסתכל בעליונות כוחנית על אובייקטים חלשים בחברה , כמו נשים , שחורים , צהובים , הומואים וערבים . אלא שלא במתכוון הפכו דווקא אלה לחלק מרכזי בקליידוסקופ האנושי הצבעוני המרהיב של הקולנוע לאורך שנים . ירון זליכה פוסע על מסלול שנסלל כבר קודם לכן ובוחן יצירות שאיש לא מערער על מקומן בפנתיאון הסרטים של המאה העשרים , להוציא סרט יפני פה וסרט סיני שם . הוא נותר נאמן לדומיננטיות האירופאית של הקולנוע , מאז ועד היום . במבוא שלו הוא מציין שהמאמרים המתפרסמים בספר הם עיבוד בכתב של חלק קטן מהרצאותיו הפרונטליות מול הסטודנטים . כלומר , סביר להניח שהמחבר נתן דעתו גם על קולנוע אחר , על יוצרים אחרים ועל תרבויות קולנוע שונות . אבל גם אם לא כך הדבר , אי אפשר שלא להעריך את נחישותו לשמור את ערכיו של המודרניזם המערבי , שהוא פועל יוצא של המצב הפוליטי והחברתי באירופה , לפחות במחצית הראשונה של המאה העשרים . נאמן לגישה זאת ממדר זליכה במתכוון כמה מהחטיבות המרכזיות של הקולנוע בן ימינו ומסתפק בהתייחסות מעמיקה למוכר ולידוע , וטוב שכך . כמודרניסט מושבע הוא לועג לפוסט מודרניזם ובעיקר מתעלם ממנו . הלעג מופנה במיוחד כלפי השגריר הבוטה ביותר

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help