sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

הקולנוע , ושלכאורה כבר נכתב עליהם כמעט הכול . לפעמים נשזרת בכתיבתו של זליכה גם נימה אישית , כמו במאמרו על ' הקונפורמיסט' של ברטולוצ ' י , שם הוא מדבר בגלוי על היחס הקשה שזכה לו מצד עמיתיו כששימש חשב כללי באוצר , ואינו מסתיר את כעסו ותסכולו על כך שבשל יושרתו האינטלקטואלית קמו לו יריבים , ואפילו אויבים , מכל קצות הקשת הכלכלית חברתית פוליטית של המדינה . כאמור , יש היגיון בחוסר הסדר לכאורה של הדברים כפי שהמחבר מעמידם כאן . הוא לא כותב על הסרטים בהתאם לרצף כרונולוגי כלשהו ואינו מחלק אותם לנושאים וז ' אנרים . אדרבא , הוא בורא לנגד עינינו מבנה ליניארי מקורי , המאזכר את מה שמקובל לכנות בעולם הספרות כ ' ספרות משווה ' , ולכאורה מציע ' קולנוע משווה ' . מפתיע ומאתגר לגלות כיצד הוא יוצר הקשרים בין סרטים כמו ב ' צהרי היום ' ל ' ריו בראבו ' , בין ' הקונפורמיסט ' ל ' יוג ' ימבו ' היפני , בין ' הנודעת ' של היצ ' קוק לסרט הסיני ' תשוקה זהירות ' . שני האחרונים הם אמנם סרטי ריגול , אבל זליכה מוצא בהם הקשרים רחבים ועמוקים הרבה יותר . בכלל , היצ ' קוק מבצבץ כמעט מכל עמוד בספר , וטוב שכך . שהרי כבר מוסכם על רבים שהיצ ' קוק הוא גדול הבימאים שקמו לקולנוע . תרומתו של זליכה לקביעה זאת היא בכך שהוא מצרף מבט אישי מנומק היטב למספר סרטים של הגאון האנגלי הוליוודי . כך הוא מחבר באופן מפתיע גם בין 'החותם השביעי ' של אינגמר ברגמן לבין ' מנהטן ' של וודי אלן . מול ' החותם השביעי ' הוא מציב גם את ' אליס בערים ' של הבימאי הגרמני ווים וונדרס , וגם זאת הוא עושה באורח מפתיע ומושכל . היכרותו של המחבר עם המרחב האמנותי תרבותי העולמי מאפשרת לו לקשר באופן נועז , ועד כמה שידוע לי מקורי מאוד , בין 'עידן התמימות ' של מרטין סקורסזה על פי הרומן של אדית וורטון ( שתורגם לאחרונה לעברית ) , לבין האימפרסיוניזם , הפוסט אימפרסיוניזם והציור בכלל , תוך התמקדות בצייר הצרפתי ז ' ורז ' סרא . זהו מעשה כמעט חתרני : שלא כמקובל – הוא אינו עוסק בעיבוד קולנועי לרומן קלאסי , אלא מחבר בין עולם הציור לעולם הקולנוע דרך הספרות .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help