sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

סולובייצ ' יק , יסודות אלה אכן רווחו בתפיסתם אך לא תמיד ייחדו אותם . מה שייחד אותם , לדבריו , הוא העמדת רצון הבורא במרכז עבודת ה' ובתורת הסוד שלהם . בספר זה לא אגע בנושאים אלה אלא בשאלות של תורת הסוד ובעיקר בהשגת המציאות , השגת האל ותפיסתו . תולדות תפיסת האל הנושא החשוב ביותר , לדעתי , שייחד את חסידי אשכנז הוא תפיסת האל . נושא זה ומעמדו המיוחד נשען על דיונים מסורתיים ששורש להם בתלמוד ובטקסטים תלמודיים אחרים . אחד הביטויים לדיון זה נמצא באגדה התלמודית הבאה המתארת את שבחי האל בפי אחד התלמידים ואת הביקורת שהוא ספג מרבו : ההוא דנחית קמיה [ אותו שליח ציבור שהתפלל לפני ] דרבי חנינא , אמר : האל הגדול הגבור והנורא והאדיר והעזוז והיראוי החזק והאמיץ והודאי והנכבד . המתין לו עד דסיים , כי סיים אמר ליה : סיימתינהו לכולהו שבחי דמרך [ כאשר סיים אמר לו רבי חנינא : האם סיימת לתאר את כל שבחי אדונך ]? למה לי כולי האי [ כל זאת ]? אנן הני תלת דאמרינן - אי לאו דאמרינהו משה רבינו באורייתא [ אנו שאומרים את שלושת השבחים הראשונים , אלמלא אמר אותם משה רבינו בתורה ] , ואתו [ ובאו ] אנשי כנסת הגדולה ותקנינהו בתפלה - לא הוינן [ היינו ] יכולין למימר להו [ אותם ] , ואת אמרת כולי האי ואזלת [ ואתה אומר את כל אלה ]! משל , למלך בשר ודם שהיו לו אלף אלפים דינרי זהב , והיו מקלסין אותו בשל כסף , והלא גנאי הוא לו ! סיפור תלמודי זה המציג את מי שמכביר בשבחי האל בתפילתו באור מגוחך מצביע על הבעייתיות בייחוס תיאור מה לאל . המתפלל אינו רשאי להוסיף ולו מילת שבח אחת על דברי השבח שמונה המקרא . יזמה או יצירתיות בשבחי האל היא מגונה . מסיפור תלמודי זה עולה תפיסה מפשיטה של האל . התלמוד אמנם איננו מציע תיאולוגיה נגטיבית . הוא איננו מציע שתיקה או שלילת תארים , אבל מטיף ליחס מינימליסטי . ( תשכ " ז ) , עמ ' ; 136 - 129 חיים הלל בן ששון , " חסידי אשכנז על חלוקת קניינים חומריים ונכסים רוחניים בין בני האדם " , ציון לה ( תש " ל ) , עמ ' . 61 - 79 . 19 חיים סולובייצ ' יק , שם ובעיקר עמ ' . 477 . 20 ברכות לג ע " ב . על דימוי האל כבחור או זקן ראה חגיגה יד ע " א .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help