sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מבוא סיפור קורותיה של הפילוסופיה היהודית בימי הביניים מתמצה בדרך כלל בהגותם של חכמים שחיו בסביבה אסלאמית . למן הגותם של רב סעדיה גאון , הרב יצחק ישראלי , רבי אברהם אבן עזרא ועד הרמב " ם , הסביבה הדתית והתרבותית הייתה איסלאמית או פעלה בקרבתה ( ר' חסדאי קרשקש למשל ) . מקובל לטעון שלעומת חכמי ספרד , חכמי אשכנז עסקו בעיקר בפרשנות תלמודית , בהלכה ובתורת הסוד . הגות לא עמדה בראש מעייניהם . הנימוק העיקרי שעומד בבסיס עמדה זו הוא התפיסה שאסכולה פילוסופית צריכה שתהיה פועלת בתוך המסורת הפילוסופית המערבית , זו שתחילתה במסורת הפילוסופית היוונית . החברה היהודית באי האיברי הייתה חשופה לתרבות האסלאמית אשר היא זו שהייתה הסוכן להעברת מסורת הפילוסופיה היוונית באירופה , ולא מנעה עצמה מליטול בה חלק , בעיקר משום שהאסלאם לא נתפס כעבודה זרה . החברה היהודית באשכנז , לעומת זאת , פעלה תחילה במקום בו החשיפה לתרבות האסלאם הייתה מעטה מאוד . העולם הנוצרי שבו פעלה החברה היהודית באשכנז , החל להיחשף למסורת הפילוסופית היוונית רק למן המאה הי " ב , והיא ( החברה היהודית ) אף בידלה עצמה מן התרבות הנוצרית משום שהיא תפסה אותה כעבודה זרה ולפיכך כמוקצה מחמת מיאוס . לבידול זה מצטרפת קביעתו של יוסף דן , כי בתורתם של חוג בעלי הסוד ממשפחת קלונימוס שפעלה באשכנז אנו מוצאים התנערות במודע מן העיון הפילוסופי הרציונאלי . בין אם הנחות אלה , על בידולה החברה היהודית האשכנזית , נכונות , בין אם לאו , אין בהן כדי לשלול את קיומה של הגות במובן הרחב יותר של המילה , הגות כהשקפת עולם או השקפה דתית . הגות זו אומרת . 1 ראה למשל יוסף דן , תולדות תורת הסוד העברית , ימי הביניים , כרך חמישי ( ירושלים : הוצאת מרכז זלמן שזר , תשע " א ) , עמ ' . 31 - 29 . 2 קביעתו של דן נשענת על תפיסתו את ההשקפה המכונה " זכר עשה לנפלאותיו " . ראה ישראל מ ' תא שמע , " קונטרס ' זכר עשה לנפלאותיו ' לרבי יהודה החסיד " , קובץ על יד יב ( כב ) תשנ " ד , עמ ' , 146 - 123 וראה יוסף דן , שם , עמ ' , 37 ועמ ' . 421 - 393 כן ראה לקמן עמ ' . 136 - 130

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help