sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

בפעם היחידה שהמטה הכללי הבריטי תכנן להשתלט זמנית על חלקים בארץ ישראל ובסוריה לפני המלחמה לא נכללה ירושלים בתכנית . שיקוליה של לונדון באותה העת בדבר פלישה זמנית לארץ ישראל ובדבר הנסיבות לפלישה היו מעשיים ותועלתניים ונעדרו כליל מניעים דתיים או תרבותיים . התכנונים הללו לא הוצאו מעולם מהכוח אל הפועל ונעלמו לעד במגירות המטה כללי והאדמירלות . כניסתה של האימפריה העות ' מאנית למלחמת העולם הראשונה כלוחמת לצד מעצמות המרכז ב 1 בנובמבר 1914 לא שינתה את ההתייחסות הזאת . לא רק שהמזרח התיכון כולו היה בבחינת חזית משנית של החזית העיקרית בצרפת נגד הצבא הגרמני , אלא שאפילו במסגרת מצומצמת זו לא היה לארץ ישראל מקום בתכנונים הצבאיים . העניין שגילו הבריטים בירושלים היה מודיעיני גרדא . היא הייתה עבורם מרכז שממנו מתנהלת תעמולה אנטי בריטית , בסיס שלטוני , פיקודי ולוגיסטי עורפי לצבא העות ' מאני ונקודת מעבר לחלק מהגייסות העות ' מאניים בדרכם מהצפון לעבר חזית סיני . " ימים אחדים לאחר פרוץ המלחמה מונה אחמד ג ' מאל פאשא , שר הצי העות ' מאני , לתפקיד מושל סוריה , ארץ ישראל והחג ' אז ומפקד הארמיה הרביעית שפיקדה על כל הכוחות במרחב זה . הוא הגיע למפקדת הארמיה בדמשק בתחילת דצמבר 1914 ומיד ניגש להכין את מסע המלחמה נגד מצרים . ירושלים נקבעה למקום מושבה של מפקדת קורפוס , 8 שנועד לתקוף את תעלת סואץ , והוקם בה מרכז תחזוקה מיוחד לתמיכה לוגיסטית בכוח המשלוח . העות ' מאנים , שחששו מאש תותחיו של הצי הבריטי צרפתי ששלט בים התיכון , העדיפו להניע את כוחותיהם הרחק מהחוף , דרך ירושלים . העיר גם הייתה קרובה יחסית למסילת הרכבת החג ' אזית , הנתיב העיקרי לניוד גייסות ואספקה מצפון לדרום , וממנה גם נמתחה דרך נוחה דרומה , לעבר חברון ובאר שבע . מערכת הדרכים אל ירושלים וממנה שופרה לאחר כישלון המתקפה העות ' מאנית על התעלה והייתה חלק ממאמץ כולל לפיתוח תשתית התחבורה בדרום סוריה ובארץ ישראל . איסטנבול התכוונה לחזור על מתקפתה ביתר עצמה במהלך 1915 וירושלים אמורה הייתה להיות העיר שחיל המשלוח יתרכז בה ויתכונן למשימתו . כדי להקל את ההכנות נסללה דרך לכלי רכב מנועיים בין ירושלים לסילת א דהר ( ליד סבסטיה ) בשומרון , שהייתה באותם הימים קצה הדרומי ביותר של מסילת הרכבת שבאה מהצפון . גם הדרך הראשית מירושלים לחברון , לדהרייה ועד לבאר שבע זופתה ונעשתה נוחה לתנועה כבדה . לעומת זאת פורקו חלקים בקטע המערבי של מסילת הרכבת שחיברה את ירושלים ליפו כיוון שערכה הצבאי להתקפה על התעלה היה שולי . האדנים והפסים שימשו להנחת קו רכבת חדש , מסילת א דהר לבאר שבע , שנסלל במהירות ב 1915 ושהייתה לו משמעות 10 על תכניות הפלישה : שפי , המודיעין הבריטי ( לעיל , הערה , ( 3 עמ ' . 27 - 7 11 שם , עמ ' 191 , 145 ועוד ; w . R . P . George , The Making ofLloyd George , London 1916 12 T . c . Genelkurmay Ba § igkanli , Birinci Diinya , Harbi ' nde Turk Harbi , Sina - Filistin hesiCep . 1 - 11 , Ankara 1979 , I , p . 261 על פריסת מפקדות הצבא העות ' מאני בירושלים : קרסנשטיין , עם הטורקים ( לעיל , הערה , ( 3 עמי ; 115 צי שילוני , ' פריסת יחידות הממשל וכוחות הצבא בירושלים בתקופת מלחמת העולם הראשונה והשפעתם על מערך השירותים הציבוריים בעיר ' , מחקרים בגיאוגרפיה של ארץ ישראל , יב ( תשמ " ו ) , עמ ' . 86 - 65

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help