sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

מבוא במשך דורות רבים סבה מסגרת החיים של ערבי ארץ ישראל סביב המשולש משפחה - עדה - כפר ( חמולה - טאאפה - קריה ) . במאה העשרים הוסיף ממשל המנדט מוקד רביעי - מדינת הלאום . אלא שמוקד זה היה חדש וחלש , ותכופות מצאנו עדיין , גם בסוף שנות השלושים , בעת המרד הערבי , התייחסות לפלסטין כאל סוריה הדרומית ( סוריה אל ג ' נוביה ) . במידה רבה של ביטחון ניתן לקבוע כי בקרב האוכלוסייה המסו-רתית בארץ ישראל , בייחוד זו הכפרית , הייתה עדיין המשפחה החמולה - יחידת הקיום הראשונית , אנשיה התגוררו בדרך כלל יחדיו בגוש בתים אחד בכפר . היא היוותה את יחידת הקיום הכלכלית העיקרית , שכן על פי שיטת המשאע שהייתה נהוגה בארץ , חולקו הקרקעות בין תושבי הכפר לפי מפתח משפחתי ולא אישי . הנישואין נערכו לרוב בין בני החמולה עצמם . מרותו של האב , ראש החמולה , הייתה כמעט מוחלטת . הוא היה בעל נכסי המשפחה , והוא שקבע מתי ואת מי ישאו בניו לנשים . הללו היו תלויים בו לחלוטין בשל המוהר . מערכת היחסים בין החמולות הייתה בדרך כלל מעורערת . מאבקים ומדנים היו כה נפוצים עד שהוגדרו במלה מיוחדת בשפה הערבית - פסאד . סכסוכים אלה נתגלעו על חלקות קרקע , זכות שימוש במים , פגיעה בכבוד משפחה או בכבוד האישה וכד ' . לעתים נמשכו סכסוכים אלו בכוח ההתמדה בלבד , שכן גורם היריבות נשכח זה מכבר - ואילו הסכסוך נותר בעינו . והיה אם נוספה גם גאולת דם כאחד מגורמי הסכסוך , היה המאבק מחריף שבעתיים . ראשי החמולות והמח ' תארים של הכפרים זכו למידה רבה של עצמאות . במשך דורות לא התערב השלטון העות ' מאני במעשיהם

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help