sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

לאחר המהפכה חזר לוק מגלותו . הוא זכה לכבוד רב בכך שהוזמן להפליג חזרה לאנגליה בספינה המלכותית שהביאה ללונדון את המלכה החדשה מרי ( רעיית ויליאם השלישי . ( עם שובו לאנגליה פרסם לוק את ספריו החשובים : איגרת על הסובלנות (; An Essay (; A Concerning Letter Human Concerning Toleration Understanding , , 1689 1690 ) ) מסה על שכל האדם . ( Two Treatises of Government , 1690 ) מסכת ראשונה ומסכת שנייה על הממשל המדיני החיבור מסה על שכל האדם עוסק בתורת ההכרה , ובו נעיין כאן . ב איגרת על הסובלנות היה מן החידוש שכן היא הטיפה לסובלנות דתית ולהימנעות מרדיפות דת , לראשונה לאחר תקופה ארוכה של מאבקים מרים על רקע דתי ולאחר מלחמת אזרחים עקובה מדם , ( 1641-1660 ) שמחלוקות דתיות מילאו בה תפקיד מרכזי . למשנתו המדינית של לוק , כפי שבאה לידי ביטוי בשתי המסכתות על הממשל המדיני , הייתה השפעה רבה על עיצובה של המחשבה המדינית הליברלית הן באירופה והן באמריקה . במסכת הראשונה תקף לוק את הרעיון שנפוץ בשעתו , שזכות המלכים לשלוט נובעת מחסד אלוהים , וכי , לפיכך , אין הם אחראים בפני נתיניהם , ובוודאי שאסור להדיחם . במסכת השנייה טען לוק , כי לכל אדם באשר הוא אדם יש זכויות טבעיות , שאסור לשלול אותן ממנו , והן הזכות לחיים ולבריאות , הזכות לחירות וזכות הקניין . הממשל המדיני יונק את סמכותו מאמנה חברתית , שבה מסכימים האזרחים לכונן משטר שיגן על זכויותיהם הטבעיות . בכך ייחד לוק למדינה תפקיד מצומצם למדי , וזו הסיבה לכך שמדינה נוסח לוק קרויה " מדינה מינימלית . " הדים לרעיונותיו של לוק בדבר הזכויות הטבעיות , והצורך בשמירה עליהן באמצעות המדינה , אפשר למצוא בהצהרת העצמאות של ארצות הברית ( 1776 ) וב"הצהרת זכויות האדם והאזרח" שהתקבלה במהלך המהפכה הצרפתית . ( 1789 ) לוק לא נשא אישה ולא היו לו ילדים . באחרית ימיו חי בבית ידידיו , ליידי ולורד משהם . ( Masham ) הוא נפטר בשנת . 1704 כאן נעיין בקטעים מתוך מסה על שכל האדם . שלא כמנהגנו ביחידות הקודמות , לא נקפיד כאן על סדר העניינים כפי שהוא מופיע בספרו של לוק . 1 דיון במשנתו ( רעננה המדינית : האוניברסיטה של לוק הפתוחה יוכל הקורא , מהדורה למצוא שנייה ביחידה 6 . ( 2008 , של הקורס בעיות בפילוסופיה של 2 המוסר ג'ון לוק , , תרגם יוסף אור ( ירושלים : מאגנס , תשל . ( "ב את האזכורים מן ה מציינים מסה בדרךעל כללשכל באמצעות האדם הפרקים והסעיפים . כאן ננקוט את שיטת הסימון המקובלת במהדורה מסה העברית . המספר הראשון ( בספרות רומיות ) מסמן את הספר , המספר השני ( באותיות עבריות ) – את הפרק , והמספר השלישי ( בספרות רגילות ) – את הסעיף .

האוניברסיטה הפתוחה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help