sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

האהבה היא מרכז העלילה , והסוף הטוב , המתבטא באיחוד הטרוסקסואלי , הוא חלק בלתי נפרד ממנה . חלוקה בסיסית זו נוטה להדגיש את ממד הכוח , הקיים בז'אנרים בעלי אוריינטציה גברית מובהקת , שבהם הפרוטגוניסט נוקט אמצעים אלימים כדי להכריע את האנטגוניסט . לעומת זאת , בז'אנרים בעלי אוריינטציה נשית , סוגיית הכוח מוצנעת ואף מוכחשת . ואולם , תהליך האיחוד , המתרחש במסגרת הז'אנרים האלה ובפרט בקומדיה הרומנטית , רווי במאבקי כוח בין המינים , והשם שניתן למחזור הקומדיות הרומנטיות שהופקו בשנות ה 50 וה - 60 קומדיית הסקס - הוא אחד הביטויים המובהקים לכך . ההתפתחות ההיסטורית של הקומדיה הרומנטית תיבחן אפוא לאור היררכיית הכוח בין המינים . מטרתנו היא לחשוף את התנאים המאפשרים את מימושו של האיחוד ההטרוסקסואלי ואת אופן השתנותם מתקופה לתקופה . לפיכך , מימושו של האיחוד ההטרוסקסואלי מתאפשר לרוב בשל יכולתם של בני הזוג להגדיר , להסדיר ולמסד את דינמיקת הכוח הפנימית ביניהם . סוגיית יחסי הכוח בין המינים רלוונטית במיוחד בהקשר של הקומדיה הרומנטית , משום שאחד המאפיינים המרכזיים של הז'אנר הוא קיומו של אנטגוניזם גלוי ומפורש ביניהם . העימות בין גיבורי הסרט נובע לא רק מתכונות אופי שונות או מהבדלים חברתיים כלכליים , אלא בעיקר מעצם ההבדלים בזהותם המגדרית . במילים אחרות , הקומדיה הרומנטית , יותר מכל ז'אנר הוליוודי אחר , עוסקת בעיקר בבעייתיות של מעשה האיחוד עצמו . במקרים מסוימים בעייתיות זו אף נותרת תלויה ועומדת גם לאחר שהאנטגוניזם בין הגבר לאישה התפוגג לכאורה , והוסדרו התנאים המאפשרים את מימושו של האיחוד . עיקר העיסוק המחקרי והתיאורטי בקומדיה הרומנטית החל בתחילת שנות ה , 90 מאוחר יחסית לז'אנרים קאנוניים כמו המערבון וסרטי הגנגסטרים . זו אחת הסיבות העיקריות לכך שהז'אנר נידון לרוב בהקשר של תיאוריות ניאו מרקסיסטיות ופמיניסטיות , ולא בהקשר של תיאוריות סמיולוגיות וסטרוקטורליות , ששימשו פרדיגמת מחקר מרכזית בניתוח סרטי ז'אנר במהלך שנות ה . 70 בעוד הפרדיגמה הסטרוקטורלית עסקה בחשיפת מבני השטח והעומק של סרטי ז'אנר והניתוח נותר בגבולות הטקסטים עצמם , הפרדיגמה הניאו מרקסיסטית והפרדיגמה הפמיניסטית הדגישו את היחס בין טקסט לקונטקסט ובחנו את המשמעות החברתית , התרבותית , הפוליטית והמגדרית של סרטי ז'אנר . גישה זו מתמקדת בניתוח קטגוריות של מעמד ומגדר ומדגישה פערים חברתיים כלכליים ואפליית נשים . בגרסתן הקיצונית והפשטנית , תיאוריות ניאו מרקסיסטיות ותיאוריות פמיניסטיות רואות באהבה הרומנטית פרקטיקה אידיאולוגית , שתכליתה לשמר את מערכות הייצור של הקפיטליזם ולהכפיף נשים לצרוך מוצרים ודימויים המשעתקים את המבנה של החברה הקפיטליסטית . תפיסה זו כורכת את האידיאולוגיה הפטריארכלית - המשעתקת את מיקומה ותפקידה של האישה כמושא תשוקותיו המיניות והפנטזיות הרומנטיות של הגבר - עם הקפיטליזם הצרכני , המייצר ומשווק דימויים של אהבה רומנטית . על פי הגישות התיאורטיות האלה , זה תפקידם

האוניברסיטה הפתוחה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help