sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

ההעדפות והטעם הקולנועי השונה של הגברים והנשים בסרט באים לידי ביטוי לא רק במישור של היחסים הדרמטיים , אלא גם במוסכמות של הקומדיה הרומנטית - קיומו של מתח או עימות מתמשך בין המינים , השוכך לרוב רק בעקבות האיחוד הזוגי . זאת ועוד , ההקבלה שנדודי שינה בסיאטל יוצר בין הקומדיה הרומנטית לבין המלודרמה אינה מבטלת את ההבדל בין הז'אנרים אלא מצביעה דווקא על חפיפות חלקיות ביניהם . במקביל , הממד הקומי של הקומדיה הרומנטית תוחם ומבחין אותה מן המלודרמה . המרחב הרומנטי של המלודרמה רווי בפאתוס , ואילו המרחב הרומנטי של הקומדיה הרומנטית הוא בראש ובראשונה מרחב קומי קסום . ( Deleyto , 2009 ) ההבדל בין המרחב של המלודרמה הרומנטית לבין המרחב של הקומדיה הרומנטית הוא אחד ההבדלים בין שני הז'אנרים . הבדל זה בא לידי ביטוי בנדודי שינה בסיאטל , כשסם ( טום הנקס , ( הפרוטגוניסט , נראה בתחילת הסרט בעת ביקור בבית הקברות , מתאבל על מותה של אשתו האהובה . במהלך הסרט יתחולל בו שינוי , והוא יחצה את המרחב המלודרמטי לעבר המרחב המאגי קומי של הקומדיה הרומנטית . המעבר ממרחב אחד למשנהו מדגיש את הבדלים בין הז'אנרים וגם מסגיר את העובדה שהלך רוח או מצב נפשי מלודרמטי אינם נחלתן של נשים בלבד . זאת ועוד , חיבתו של סם לסרטי פעולה ולגברים מסוקסים ומאצ'ואיסטים אינה מצליחה להסוות את כמיהתו לזוגיות הטרוסקסואלית רומנטית , הן כפי שהוא חווה עם אשתו המנוחה והן בנוסח סרטי אהבה הוליוודיים קלאסיים . העובדה שנדודי שינה בסיאטל מציב במרכז הנרטיב דמות גברית רגשנית ומלודרמטית - אנטיתזה לגבריות הקשוחה והמחוספסת של סרטי הפעולה - אינה מנוגדת בהכרח לערכים של החברה הפטריארכלית . במישור הגלוי , האיחוד בין גבר לאישה הוא סוג של קסם ( ביטוי החוזר על עצמו בהקשרים שונים במהלך הסרט , ( מימושו של סיפור אהבה בלתי אפשרי בין גבר לאישה , המרוחקים זה מזה מבחינה גיאוגרפית ונפגשים לראשונה ביום האהבה ( Valentine day ) על גג בניין האמפייר סטייט בניו יורק . ואולם , העובדה שהם אינם מכירים זה את זה והעובדה שבפגישתם הרומנטית נוכח ילד , בנו של סם , מעוררות את התחושה שמדובר בסוג של שידוך ג' ) ונה , הבן , מתפקד כשדכן , ( המציב את האישה בעמדה של רעיה ואם , תחליף לרעיה ולאם שמתה . במובן זה הקומדיה הרומנטית פועלת במישור הנוסטלגי ומייצגת את כמיהתו של הגבר לעבר מדומיין , שבו תפקידי המגדר , ובייחוד תפקידיה של האישה , היו ברורים ופשוטים - כשבראש ובראשונה היא רעיה ואם . ניתוח ראשוני זה של נדודי שינה בסיאטל משמש אמצעי להצגת מטרותיו העיקריות של הספר - ניתוח ההיסטוריה , האידיאולוגיה ויחסי המגדר בקומדיה הרומנטית ההוליוודית . קומדיות רומנטיות אמנם הופקו גם מחוץ לארצות הברית , למשל באנגליה , בייחוד בשני העשורים האחרונים ( ארבע חתונות ולוויה אחת , מייק נואל , ; 1994 נוטינג היל , מייקל רוג'ר , ; 1999 וימבלדון : אהבה בלבן , ריצ'רד לונקריין , , ( 2004 אך אין זה מקרי שמדובר בקו פרודוקציות בין לאומיות בכיכובן של כוכבות קולנוע אמריקניות

האוניברסיטה הפתוחה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help