sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

האידיאולוגיות הקולוניאליות ושל מדיניות המעצמות בשטח . זאת ועוד , סתירה זו היא שעוררה בסופו של דבר ביקורת על הקולוניאליזם הן מצד החברות במדינות השולטות והן מצד האליטות בקרב החברות הנשלטות . הביקורת התבססה על העובדה כי המעצמות הקולוניאליות גזלו אדמות , הטילו על האוכלוסיות המקומיות עבודות כפייה , נקטו אפליה כלפי אוכלוסיות שונות והשתמשו לעתים קרובות באלימות . הבאת הקדמה והבטחת רווחתם של הנתינים הקולוניאלים היו מצומצמות ביותר . אם כן , מה שמייחד את הקולוניאליזם בעת החדשה ממצבים אחרים , שבהם קבוצה אנושית אחת שולטת על אחרת , הוא שאין מדובר כאן רק ביחסים בין אדונים למשרתים או בהשגת שליטה פוליטית של עם אחד על עם אחר ; הקולוניאליזם מסיט חברה שלמה מקו ההתפתחות ההיסטורי שלה ומבצע בה מניפולציות מבחוץ , שמשנות אותה לפי הצרכים והאינטרסים של השליטים הקולוניאלים . מאפיין ייחודי נוסף של הקולוניאליזם המודרני הוא חוסר נכונותם של השליטים לוותר ויתורים תרבותיים כלשהם בחברות שהם שולטים בהן . ההתפשטות האירופית התבססה על תפיסה הרואה את התרבויות האירופיות כעליונות לעומת תרבויות העמים הנשלטים . היה צפוי אפוא שהנשלטים יקבלו , לפחות באופן חלקי , את המנהגים האירופיים , אך השליטים לא היו מוכנים לקבל תפיסות ומנהגים תרבותיים של הנשלטים . כפי שנראה בפרק א , במאה התשע עשרה התבסס חוסר האפשרות של התקרבות תרבותית כזאת על התפיסה האירופית בדבר קיומן של היררכיות גזעיות בלתי ניתנות לשינוי . מאפיין ייחודי נוסף של הקולוניאליזם בעת החדשה , הקשור במידה רבה להנחת היסוד בדבר עליונותן של התרבויות האירופיות על תרבויות העמים הנשלטים , הוא הפרשנות האידיאולוגית של הקשרים בין השולטים לנשלטים . מאז המאה השש עשרה נועדה התפשטותם הקולוניאלית של האנגלים , הספרדים והפורטוגלים למלא גם משימה אוניברסלית : תרבות דתי או חילוני של הברברים או הפראים . בתקופה מוקדמת זו חפפה למעשה הפצת התרבות המערבית לפעילות מיסיונרית של הפצת הדת הנוצרית , אך מאוחר יותר , בתקופה שאנו עוסקים בה , היתה הנצרות רק חלק קטן מן השיח של הפצת התרבות . הנחות היסוד של השיח הזה התבססו על האמונה בעליונות תרבותית אירופית . במהלך המאה התשע עשרה גם עמים לא אירופים , שעברו תהליכי מודרניזציה , ראו באימוץ השיח הקולוניאלי כרטיס כניסה למועדון המכובד של מדינות בעלות תרבות . יפן לאחר רפורמות מייג ( Meiji ) 'י היא דוגמה טובה לכך . הנחה בדבר עליונות תרבותית על אחרים היתה קיימת בתרבויות רבות , אך מה שמאפיין את הקולוניאליזם המודרני הוא השילוב שבין הנחה זו לבין התפשטות טריטוריאלית והקשר האידיאולוגי ביניהן . ב 1899 כתב רודיארד קיפלינג ( Kipling ) את שירו משא האדם הלבן לרגל ניצחונה של ארצות הברית על ספרד והשתלטותה על הפיליפינים . השיר הוא מעין המנון לאימפריאליזם ומשקף היטב את ההצדקה האידיאולוגית להתפשטות הקולוניאלית של סוף המאה התשע עשרה , שקיפלינג האמין בה בכל לבו . לפניכם מילות השיר : Ibid , pp . 42-41 . 3

האוניברסיטה הפתוחה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help