sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

על אופיו הפוליטי של הקולנוע הישראלי בטרם אציג את המסד התיאורטי של הספר , מן הראוי לומר מילים אחדות על הקשר בין קולנוע להיסטוריה . קשר זה , שנידון בכתביהם של מיטב החוקרים ( דוגמת ; 1997 Rosenstone זנד ( 2002 מצביע על כך שייצוג המציאות בקולנוע הוא בראש ובראשונה תלוי מבטו של היוצר , אך הוא גם תלוי מבטו של הצופה האמור לפענח את הטקסט הקולנועי . מסורת הייצוג הקולנועי מלמדת רבות על זיקות הגומלין בין המציאות לייצוגה . לקולנוע הישראלי , בדומה לקולנוע בכלל , מסורת פוליטית ארוכה המזוהה בדרך כלל עם הצד השמאלי של המפה הפוליטית . למעט סרטי תעמולה שנוצרו בברית המועצות לאחר המהפכה הקומוניסטית , בגרמניה הנאצית עם עליית הנאציזם ובקולנוע האסקפיסטי האמריקני בימי תור הזהב של הוליווד , ( 1930-1945 ) חתר הקולנוע בדרך כלל לחשיפת אמת סמויה מן העין או , למצער , לחשיפת עמדה שגורה פחות במרחב הציבורי . כך , למשל , חשף הבמאי הצרפתי אבל גאנס ( Abel Gance ) בסרטו המונומנטלי אני מאשים , ( 1919 accuse’J ) את המחיר הנורא ששילמו חיילי צרפת במלחמת העולם הראשונה , ובעקיפין הפנה אצבע מאשימה אל מנהיגי המדינה שאפשרו את הטבח . כך היה גם בסרטו העתידני הקלאסי של פריץ לאנג מטרופוליס ( 1927 ) 6 תודה לפרופ' ג'אד נאמן שהציע את השם לקורפוס הנדון . קולנוע הגבול , ) borderline cinema ( מגדיר אפוא את הקולנוע של שנות התשעים כסמן הגבול בין הפרדיגמה הקולנועית שאפיינה את שנות השמונים ( קולנוע פוליטי שהתמקד בעיקר בקורותיו של האחר הפלסטיני , ( לבין הקולנוע של שנות האלפיים ( המכונה לעתים " הקולנוע הישראלי החדש , ( " ששב אל מקורות הטראומה הפרטית והאיר באמצעותה את הוויית החיים בארץ כהוויה אישית מורכבת שבמרכזה נאמנות הפרט לעצמו , ולא כהוויה קולקטיבית הנדרשת לתחושות לאומיות . קולנוע הגבול הוא אפוא החוליה המקשרת שאפשרה את החיבור לתמטיקה ולסגנונות חדשים , נועזים ובוטחים יותר , מן הסוג שמעולם כמעט לא הופיע על מסך הקולנוע הישראלי . בהנחה כי כל קולנוע לאומי ( במובן של קולנוע הנוצר במדינה מסוימת ) מספר את סיפורה של האומה וחושף את המציאות הממשית והמדומיינת שלה , ( 1996 Walsh ) בוחן גולים בגבולם את התמורות שהתחוללו בזהות הישראלית בשנות התשעים בכל הנוגע למהות ולטריטוריה , עומד על אופי ההיסטוריוגרפיה הקולנועית של התקופה , על ההתרחשויות הקולנועיות העלילתיות בקו התפר שבין תקופה לתקופה , ומבקש להראות , באמצעות הפרדיגמה הביקורתית של שנות התשעים , כיצד בנרטיבים הקולנועיים של עשור זה מסתמן נרטיב–על חדש בקולנוע הישראלי , החורג מהגדרת העשור , ועשוי לסייע במידה מסוימת בפענוח הסרטים שהופקו החל משנות האלפיים .

האוניברסיטה הפתוחה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help