sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

1 מבוא הכתיבה המחקרית על הקולנוע הישראלי התחילה בשלהי שנות השמונים , עם פרסום ספרה של אלה שוחט , הקולנוע הישראלי : היסטוריה ואידיאולוגיה . אחריו הופיעו ספרם של נתן ויעקב גרוס , הסרט העברי : פרקים בתולדות הראינוע והקולנוע בישראל , ( 1991 ) ספרה של נורית גרץ סיפור מהסרטים : הסיפורת הישראלית ועיבודיה לקולנוע ( 1993 ) וספרו של מאיר שניצר הקולנוע הישראלי : כל העובדות , כל העלילות , כל הבמאים וגם ביקורות . ( 1994 ) גרוס ושניצר נקטו גישה תיאורית , כרונולוגית , ואילו שוחט וגרץ בחרו בגישה שונה : לעמת את האידיאולוגיה הישראלית עם העשייה הקולנועית . שתיהן בחרו להצביע על המלחמות שהתחוללו בארץ כעל נקודות מפנה בנרטיב–העל של הקולנוע הישראלי . ואכן , מדעי התרבות , והקולנוע בעקבותיהם , מתייחסים למלחמות ישראל כאל נקודות מפנה בהגדרת הישראליות את עצמה . אם בעבר ההתייחסות היתה לזהות קולקטיבית , עתה מתערערת הסולידריות החברתית , וכתוצאה מכך גם חוויית המלחמה כמכוננת זהות עוברת תהליך של חשיבה מחדש . כפי שאומר מיכאל פייגה : שכן אי–אפשר לחלץ את חוויית המלחמה , האחידה לכאורה , מפרספקטיבות חברתיות שהיא מעוגנת בהן . דווקא הזיכרון , שלכאורה מכונן את הסולידריות החברתית הישראלית , מצוי בבסיס ההבדלים העמוקים ביותר בין הקבוצות המרכיבות את החברה . ( פייגה ( 366 , 2008 1 ספרה של אלה שוחט פורסם לראשונה באנגלית בשם Israeli Cinema : East / West and the Politics of Representation בהוצאת University of Texas Press בשנת . 1989 הוא תורגם לעברית בשנת 1991 בשם הקולנוע הישראלי : היסטוריה ואידיאולוגיה בהוצאת " ברירות" וראה אור במהדורה חדשה באוניברסיטה הפתוחה , בשנת , 2005 בשם הקולנוע הישראלי : מזרח / מערב והפוליטיקה של הייצוג . הציטוטים המובאים בספר זה נלקחו מהמהדורה העברית הראשונה , . 1991 2 ראו גם עדנה לומסקי פדר ( 1998 ) כאילו לא הייתה מלחמה : תפיסת המלחמה בסיפורי חיים של גברים ישראלים . ירושלים : מאגנס .

האוניברסיטה הפתוחה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help