sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

פתח דבר מה גורם לקולנוע לשנות את פניו ? מה מביא יוצרים ליצירת פרדיגמה חדשה על הזהות , על המרחב המקומי , ולעתים גם על הלאום ? מה מחולל פריודיזציה ? חוקר התרבות פרדריק ג'יימסון טוען שבסוגיית הפריודיזציה " קווי הגבול המובהקים בין תקופות לרוב אינם כרוכים בשינויי תוכן מוחלטים , אלא דווקא בבנייה מחדש של כמה יסודות שהיו קיימים כבר : מאפיינים שבתקופה או במערכת מוקדמת יותר היו שוליים נעשים עתה דומיננטיים , וכאלה שהיו קודם לכן דומיננטיים הולכים ונעשים משניים" ג' ) יימסון . ( 33 : 2009 דבר זה נכון גם בקולנוע הישראלי בשנות התשעים . מה שנראה בשעתו כעוד עשור בכרונולוגיה של הקולנוע הישראלי מתגלה כתקופה תחומה היטב , שבה התחוללו שינויי דגש שהעלו אל פני השטח את מה שהיה מובלע ואף מושתק בתוך העשייה הקולנועית בעשורים הקודמים . השוליים הפכו למרכז והמרכז – לשוליים . ספר זה מבקש לעמוד על התמורות הדרמטיות שחולל עשור שנות התשעים בהיסטוריה המתהווה של הקולנוע הישראלי . תחילתו של מחקר זה בסוף שנות התשעים בעבודת הדוקטור שלי ; חשתי שאנו עומדים על ספה של תקופה מטלטלת , ולא בשל " איומי" המילניום , אלא בעיקר בשל השסע החברתי ותחושת אובדן הדרך שאפיינו את החברה הישראלית אז , ומאפיינים אותה ביתר שאת כיום . תחושות אלה התעצמו ועוררו תגובות רבות בזירה הציבורית . פובליציסטים ומעצבי דעת קהל מיהרו לנסח את אופיו של הדור החדש שצמח כאן לנגד עינינו . בין שנדרשו ל"ילדי הנרות" שהופיעו בכיכר למחרת רצח רבין , ובין שנדרשו להמרד השפוף ( טאוב , ( 1997 ברור היה לכול כי עתה , כדברי ג'יימסון , מתארגנים מחדש חומרי המציאות , ופני הארץ לא ישובו להיות כשהיו . ואולם בניגוד לקולנוע התיעודי באותן שנים , שבחר בדרך של חקירה וחשיפת האשמה של היוצר ( ראו דובדבני , ( 2010 הקולנוע העלילתי בחר בדרך שונה . כמוכה הלם הוא נסוג אל הפרטי והביתי והותיר מאחור את הסוגיות המדיניות הבלתי פתורות , ובכללן את המתחים והאלימות . כך למשל , בניגוד למתרחש בגבולות הארץ , העלים הקולנוע העלילתי של עשור שנות התשעים את דמות הפלסטיני . ואפשר שבולטת מכל היא העובדה שרצח רבין , 1 פריודיזציה ( באנגלית , period תקופה ) הוא מינוח שפירושו לחלק את ההיסטוריה לתקופות בעלות מאפיינים יציבים .

האוניברסיטה הפתוחה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help