sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

10 . 2 איברי הדיבור אחד הדברים המעניינים באיברי הדיבור של האדם הוא שהתפקיד שהם ממלאים בהפקת דיבור משמש לרוב כתפקיד המשני שלהם . איברי הדיבור , הכוללים בין היתר את הריאות , הגרון , האף , השפתיים והלשון , חיוניים לתפקודים הבסיסיים ביותר של החיים , כמו נשימה ואכילה . זאת ועוד , איברי הדיבור של האדם אינם שונים באופן מהותי מאיברים דומים אצל יונקים אחרים . ההבדל בין שפות אנוש לשפות בעלי חיים אינו תוצאה של ההבדלים האנטומיים באיברים המשמשים לדיבור , אלא בשימוש שנעשה בהם באמצעות המוח ומערכת העצבים ( ראו גם פרק . ( 3 בסעיף זה , שהוא במידה רבה שיעור באנטומיה , נסקור את איברי הדיבור ואת תפקידם בהפקת דיבור . הרישום הפונטי שנלמד בתחילת הקורס נועד , כאמור , לספק שפת כתב אחידה של נתונים משפות שונות , ולכן הסתפקנו עד כה בתעתיק קונוונציונאלי , אך שאינו עומד בקריטריונים של התעתיק הפונטי המדויק . בפרק זה נלמד את סימני הרישום הפונטי המדויקים , אשר ישמשו אותנו לייצוג הצלילים הלשוניים . אלה נדרשים למטרות חקר הצלילים וחקר תופעות לשוניות הקשורות בצלילים הלשוניים . העיקרון העומד בבסיס הרישום הפונטי הינו שכל סימן מייצג אך ורק צליל אחד , וכל צליל מיוצג אך ורק על ידי סימן אחד . נשאל מהו צליל לשוני ובמה צליל לשוני אחד מובחן מצליל אחר הקרוב אליו ונראה כי אכן טבלת הרישום הפונטי האוניברסלית , טבלת ה , ( International Phonetic Alphabet ) IPA מספקת סימן לכל צליל המוכר כצליל לשוני . עוד נראה כי כאשר בוחנים שפה מסוימת , הכוללת מערכת צלילים מוגבלת , נעשה שימוש במספר קטן יחסית של סימנים . הצלילים הלשוניים מופקים באמצעות איברי הדיבור והם אף מסווגים על פיהם . לפיכך , נתחיל את ההיכרות עם פונטיקה בסקירת איברי הדיבור והמכאניזם של הפקת הצלילים הלשוניים . תזכורת כיצד לקרוא דוגמאות בגוף הטקסט : הכתיב הפונטי תמיד בסוגריים מרובעים . כאשר הדוגמה בעברית , יופיע הכתיב הפונטי ולאחריו הכתיב האורתוגרפי בין גרשיים . למשל , [ yeled ] ' ילד ' . בדוגמאות משפות אחרות יופיע הכתיב האורתוגרפי בכתיב נטוי ואחריו יובא התרגום לעברית בין גרשיים , כך : , door ' דלת ' .

האוניברסיטה הפתוחה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help