sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

ההוראה של ביטוי אינה חייבת להיות עצם מוחשי . למשל הצירוף השמני ' האהבה שבין הנסיך צ ' ארלס לקאמילה ' מורה על דבר אבסטרקטי כלשהו , שאי אפשר לראות או לגעת בו , אבל אפשר להסיק על קיומו בדרך עקיפה . אמרנו שביטויים לשוניים מורים על דברים בעולם . האם בזאת מתמצה משמעותם ? אולי כל המילים והצירופים בשפה הם שמות לדברים מסוגים שונים בעולם , וכל תפקידם הוא להורות על הדברים האלה ? נעלה עכשיו שני טיעונים פשוטים יחסית לכך שמשמעות אינה זהה להוראה , בהמשך נדון בטיעון מורכב יותר לכך . יש ביטויים רבים בשפה שהם בעלי משמעות אבל חסרי הוראה , למשל שם העצם ' חדקרן ' . אין בעולם חיה כזאת , יצור כזה , אבל זה לא מונע מאתנו להבין את המשפט ' יוסי מחפש חדקרן ' . אפשר לטעון כנגד שהמילה ' חדקרן ' בכל זאת מורה על יצורים , שאמנם אינם קיימים בעולם המציאות אבל יש להם קיום מסוג כלשהו בעולמות מומצאים . לכך נענה כי ישנם ביטויים בשפה שבלתי אפשרי אפילו לדמיין להם הוראה , למשל , הצירוף השמני ' המספר הטבעי הגדול ביותר ' . לביטוי הזה אין הוראה – לא קיים מספר טבעי שהוא הגדול ביותר ( כי לכל מספר טבעי אפשר למצוא מספר טבעי הגדול ממנו ) , וגם אי אפשר לדמיין מספר כזה . למרות זאת , קשה לטעון שאין לביטוי הזה משמעות . טיעון נוסף לכך שהוראה אינה זהה למשמעות מתבסס על ביטויים שהוראתם אינה קבועה , כגון ' אני ' , ' עכשיו ' , ' כאן ' . מילים מסוג זה נקראות אינדקסיקלים ( . ( indexicals ההוראה של אינדקסיקלים תלויה בגורמים הקשריים , כגון זהות הדובר , זמן ומקום אמירת המבע וכו ' , ולכן עשויה להשתנות מסיטואציה לסיטואציה . אבל שימו לב שגם למילה אינדקסיקלית יש משמעות קבועה הנשמרת בכל הפעמים שמשתמשים בה . לדוגמה , המילה ' אני ' אמנם מורה כל פעם על מישהו אחר , אבל האדם הזה הוא תמיד הדובר ( למעט מקרים של ציטוט ישיר מדברי מישהו אחר ) . אם ההוראה משתנה אבל המשמעות קבועה , ההוראה אינה יכולה להיות זהה למשמעות . מושג ההוראה אמנם אינו יכול להחליף את מושג המשמעות , אבל זהו מושג מרכזי בתאוריה הסמנטית , ובסעיף הבא נראה איך הוא עוזר לנו לאפיין את מושג המשמעות . כעת נרחיב מעט את הדיון על הוראה , ונדון בהוראתם של ביטויים מסוגים שונים . על מה מורה שם התואר ' אדום ' ? נקרא את משפט ( 8 ) שבו הוא מופיע . ( 8 ) הספר ' אדום ' . לאיזה דבר או דברים בעולם קשורה המילה ' אדום ' ? ( לא רק דברים המוזכרים במשפט הדוגמה , אלא באופן כללי ) . המילה ' אדום ' מבטאת תכונה כלשהי של אובייקטים , והיא

האוניברסיטה הפתוחה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help