sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

7 . 1 . 2 הוראה : ה ַ ק ֶ ש ֶ ר בין ביטויי השפה לבין " העולם " קבענו כי הסמנטיקה עוסקת במשמעות מילולית . אבל מה זאת בדיוק משמעות מילולית ? מהי , למשל , המשמעות המילולית של הצירוף השמני ' הגג של תחנת רכבת השלום בתל אביב ' ? גם על זה קשה לענות ... עדיין יש משהו פשוט וקל יחסית להבנה שאנחנו יודעים על המשמעות של הצירוף השמני הזה – הוא מור ֶ ה ( מצביע , מדבר ) על דבר מסוים בעולם ( אותו גג בצורת גל ) . ביטויים לשוניים רבים משמשים כדי להורות ( להצביע ) על אובייקטים בעולם . הדבר שעליו מורה הביטוי נקרא ההוראה או הרפרנט של הביטוי ( . ( referent , denotation האם משמעות המשפט שזיוה אמרה כוללת גם את כל אלה ? האם נצליח אי פעם להסכים בינינו מה המשמעות של המשפט הזה ? האם אפשר בכלל להגיד מה המשמעות של משפט כלשהו ? אם משמעות היא מושג כה רחב ובלתי ברור , איך נוכל לטפל במשמעות במסגרת מחקר מדעי ? המציאות אכן מסובכת , אבל כאנשי מדע אנו מעוניינים להשליט סדר בעובדות המורכבות . כמו בכל מדע , נעשה את זה בין השאר על ידי כך שנפשט דברים , ננטרל גורמים מסוימים , ונתמקד רק בהיבטים מסוימים של התופעה שאותה אנו חוקרים . כיצד הסקנו מדבריה של זיוה שהיא אכן שמנה ? האם הסקנו זאת רק מפני שאנחנו מבינים עברית ? התשובה היא - לא . סביר להניח שההיסק הזה מתבסס , בין היתר , על ההנחה שזיוה התייחסה לשאלה של אורנה , ולא שינתה לפתע את נושא השיחה . כלומר , כדי להסיק שזיוה שמנה , לא מספיק לדעת עברית , אלא צריך לדעת כיצד אנשים נוהגים כאשר הם מדברים זה עם זה . למעשה , תהליך ההיסק הזה מסובך למדי , והוא מתבסס גם על ידע נרחב על העולם . למשל , שהפיתוי הקשור בעוגות הוא בדרך כלל אכילתן ( ולא למשל , השלכתן בפרצופיהם של אנשים ) , וגם , כמובן , שאכילת עוגות משמינה . לעומת זאת , מדברי זיוה אפשר להסיק גם , ובוודאות מוחלטת , שהיו כאלה שלא עמדו בפיתוי . היסק זה מתבסס רק על ידיעת המשמעות של המשפט של זיוה , ולא על שום ידע אחר . במילים אחרות , המידע שהיו כאלה שלא עמדו בפיתוי , כלול כבר במשמעות המשפט שזיוה אמרה . בתור בלשנים , נרצה לזהות את אותם היבטי משמעות שנקבעים על ידי השפה , וננסה להתמקד בהם ( וכפי שנראה בהמשך הקורס הדבר קשה למדי ) . כלומר , באופן כללי מאוד נקבע שתחום עיסוקה של הסמנטיקה הוא המשמעות המילולית . לא נעסוק באסוציאציות , קונוטציות , משלים ודימויים , אלא באותה משמעות " גרעינית " ישירה ומפורשת .

האוניברסיטה הפתוחה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help