sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

הקדמה מורפולוגיה עוסקת במילים : מבנה המילים והיחסים בין רכיבי המילה . בכל שפה טבעית יש מילים ובכל שפה טבעית יש מילים בעלות מבנה פנימי . בפרק זה נכיר את המושגים שבאמצעותם מוגדרות מילים בשפה טבעית , את המבנים השונים האפשריים של מילים , נעסוק ביחסים בין מילים , ובדרכי יצירתן של מילים . מהי מילה ? למרות שברצף הדיבור לרוב אין הפסקות בין מילים ( להבדיל מרווחים בין מילים בטקסטים כתובים ) , אנו יודעים באופן אינטואיטיבי מהי מילה בשפת אמנו . קרוב לוודאי שמילה היא היחידה הלשונית הנגישה ביותר לדוברים . למרות זאת , אין זה קל להגדיר את המושג ' מילה ' מבחינה בלשנית , לא כיחידה בפני עצמה ולא את המבנה הפנימי שלה , העשוי להיות מורכב מתת מבנים אחדים . מילים מאופיינות על פי הצלילים והמשמעות שלהן . המילים ' חתול ' ו ' כלב ' , הן שתי מילים שונות מכיוון שהן שונות זו מזו גם בצליל וגם במשמעות . אך לא תמיד ההבחנה בין מילים כה ברורה : המילים ' עץ ' ו ' אילן ' שונות בצליליהן , אך הן בעלות משמעות זהה , ומצד שני למילה ' סיפר ' שתי משמעויות שונות (' ' told ו ' . ( ' cut hair אתגר נוסף בהגדרת מילים עולה מן השאלה הבאה , המתייחסת לנטיות של מילים : האם הרשימה { ילד , ילדה , ילדים , ילדות } כוללת מילה אחת או ארבע מילים ? מצד אחד , ברור שאלה הן ארבע מילים , אך ברור גם שלכולן משמעות זהה ושהן נוצרו באופן שיטתי באמצעות הוספת יחידות לשוניות , הנקראות מורפמות : המילה ' ילדים ' היא פשוט צורת הרבים של ' ילד ' , מנגד , מה נאמר על מילה כמו sheep באנגלית , שהיא גם צורת היחיד וגם צורת הרבים ( ' כבש ' ו ' כבשים ' ) – האם זו מילה אחת או שתי מילים ? לעתים קרובות גם הכתיב האורתוגרפי אינו מספיק להגדרת מילים ( מה גם שבשפות רבות אין כלל מערכת כתב ) . למשל , במשפט האנגלי , I ' ve been waiting יש שלוש מילים אורתוגרפיות , כאשר I ' ve נספר כמילה אורתוגרפית אחת , למרות שהוא מייצג שתי מילים : , I have אך האם ניתן להתייחס לסימן הפיסוק ' ( גרש ) כאל סימן המפריד בין מילים ? ככל הנראה התשובה היא שלילית , שכן בצירוף Bill ' s dog יש רק שתי מילים , כאשר המילה Bill ' s נספרת כמילה אחת ( המורכבת מהשם Bill וציין השייכות . ( s

האוניברסיטה הפתוחה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help