sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

הקדמה את הקורס מבוא לבלשנות תאורטית אנו פותחים בשלוש שאלות בסיסיות הנוגעות לתחום הדעת המכונה " בלשנות " : מהי שפה ? מהי בלשנות ? ומהי בלשנות תאורטית ? באופן כללי ניתן לומר כי בלשנות היא חקר שפה , אולם למונח " שפה " ( language ) יש מובנים ושימושים רבים ומגוונים : שפה כתובה , שפה מדוברת , שפת הגוף , שפת סימנים , שפת בעלי חיים , שפה חזותית , שפת רחוב , שפות מלאכותיות , שפות תכנות , שפת המוזיקה , ועוד . למעשה , כל מערכת בעלת כוח הבעתי מכונה " שפה " . האם כל אלה נכללים במושאי המחקר של הבלשנות ? בהחלט לא . בלשנות מתמקדת בחקר " השפה האנושית " , המכונה גם " שפה טבעית " . שפות טבעיות הן שפות כמו עברית , ערבית , רוסית , אנגלית , כלומר שפות שיש להן ( או היו להן ) דוברים ילידיים , כלומר דוברים ששפה זו או אחרת היא שפת האם שלהם . לכן , למשל , שפת תכנות כלשהי או שפת המוזיקה הן לא שפות טבעיות . בהקשר זה חשוב לציין ששפות הסימנים למיניהן , המצויות בשימוש קהילות של חירשים בכל רחבי העולם , גם הן שפות טבעיות , כי גם להן יש דוברים ילידיים הרוכשים אותן בשנות חייהם הראשונות , בדומה לרכישת השפות המדוברות . שימו לב כי אנו משתמשים במונח " רכישה " בהקשר זה , ולא במונח " למידה " , על מנת להאיר את אופיו הטבעי של התהליך שבו מתפתח הידע הלשוני בשנים הראשונות לחיי הילד , ללא הוראה שיטתית , כמו שנראה בהמשך ובפרק . 2 במחקר הבלשני קיימות שתי גישות מרכזיות , שבכל אחת מהן כמה זרמים : המחקר הבלשני המסורתי והמחקר הבלשני המודרני . בפרק זה נבהיר את הרקע להתפתחותה של כל אחת מהגישות ואת המאפיינים שלה . נשים דגש מיוחד על התפתחותה של הבלשנות המודרנית , שכן הבלשנות התאורטית היא אחד הזרמים המרכזיים בה . נציין שהזרם המחקרי אותו אנו מכנים בקורס זה " בלשנות תאורטית " לפעמים מכונה " בלשנות פורמאלית " או " בלשנות גנרטיבית " . חשוב להבהיר שהמונחים השונים אינם מציינים גישות מחקריות שונות . להפך , כולם מתייחסים למחקר בלשני שאת יסודותיו הניח נעם חומסקי ( . ( Noam Chomsky , -1928 בחרנו להשתמש במונח " בלשנות תאורטית " בקורס הנוכחי , שכן לדעתנו , הוא תופס את רוח המחקר הבלשני מייסודו של חומסקי באופן המדויק והשלם ביותר .

האוניברסיטה הפתוחה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help