sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

בחלק זה נועדו לתת מבט פנורמי על המחקר הבלשני ומטרותיו , ולצייד את הסטודנטים בכלים הבסיסיים להתמודדות עם הנושאים המורכבים יותר בהם עוסק המשך הקורס . החלק השני עוסק במילים ומשפטים ( מורפולוגיה ותחביר ) . בין השאלות הנשאלות במורפולוגיה הן : מהי מילה ? מהם מרכיביה ? כיצד דובר השפה מזהה רצף של צלילים בשפתו כ " מילה " ? התחביר עוסק במבנה המשפט – מרכיביו ודרכי יצירתו . אחת השאלות המרכזיות במחקר התחבירי היא מהם אותם כללים המאפשרים לדובר השפה לייצר ולהבין אינספור משפטים בשפתו , לזהות משפטים דו משמעיים ולדעת מהו משפט דקדוקי או לא דקדוקי בשפתו . בחלק זה מוצג צעד אחר צעד הניתוח התחבירי של משפטים , תוך כדי התייחסות ליחסים בין המילים במשפט ולקשר בין מבנה המשפט למשמעותו . החלק השלישי עוסק במשמעות בשפה ( סמנטיקה ופרגמטיקה ) . חלק זה דן בסוגיות שונות של מרכיבי המשמעות . בין הנושאים הנדונים , הוראה של ביטויים שונים , יחסים בין משפטים , משמעות קבועה ומשמעות בהקשר . החלק הרביעי עוסק בצלילים הלשוניים ובמבנים פרוזודיים ( פונטיקה ופונולוגיה ) . הפונטיקה עוסקת בשאלה מהו צליל לשוני , תוך כדי הגדרת מאפייניו הפיזיים ( אופן החיתוך ומקום החיתוך , למשל ) , והפונולוגיה מגדירה מהי מערכת של צלילים לשוניים בשפה מסוימת ואילו חוקים אחראיים להתנהגותם של הצלילים בשפה בהקשרים לשוניים שונים . לסיום , הערה בדבר סדר הנושאים המוצגים בקורס . אנו פותחים בדיון ביחידות הנגישות יותר , מילים ומשפטים ( חלק ב ) וממשיכים בדיון על ייצוג ויצירת משמעות במילים ובמשפטים , זאת משום שהעיסוק הבלשני במשמעות קשור קשר הדוק לעקרונות המייצגים את המבנה ודרכי היצירה של מילים ומשפטים . החלק העוסק בצלילי השפה ממוקם בסופו של הקורס ומבטא את התמורות שחלו במחקר הבלשני גם בתחום זה , בעיקר בתחום ה " פונולוגיה הפרוזודית " , המציעה מערכת עקרונות לייצוג ממשקים בין הממד המוחשי של השפה , קרי רצף הצלילים הליניארי הרצוף , לבין מבנים היררכיים מופשטים הפועלים באינטראקציה עם מרכיבי המילה , מרכיבי המשפט ומשמעותו . הטקסט משופע בדוגמאות , בטבלות ובתרשימים שמייצגים את השיטות לניתוח בלשני , ושליטה בשיטות אלה מהווה כניסה לתחום הידע הנקרא בלשנות תאורטית . לפיכך , שלא כמו ברוב הדיסציפלינות במדעי הרוח , לימוד בלשנות מחייב תרגול רב . בהיותו קורס באוניברסיטה הפתוחה , זהו ספר שנועד ללימוד עצמי ולכן מרובות בו ניותפּה לסטודנטים לצורך מיקוד תשומת הלב , ומובאים בו מגוון תרגילים בסופו של כל סעיף . מומלץ מאוד לפתור את כל התרגילים בכוחות עצמכם לפני שתמשיכו בקריאת יתר הסעיפים .

האוניברסיטה הפתוחה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help