sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

תיאטרון ( פמיניסטי ) ההיבט החשוב ביותר לדיוננו כאן הוא הסטת מוקד הדיון , שהתחוללה בעשורים האחרונים , מניתוח ספרותי של טקסטים דרמטיים ( מחזות ) לפענוח אופן מימושו של הטקסט על בימת התיאטרון – הלא הוא ההצגה – האירוע החי המבוסס על נוכחות פיזית של שחקנים וקהל . הסטה מתודית זו ממקדת את תשומת הלב בעצם נוכחותן הבימתית של נשים , בזהות השחקניות , בסגנון המשחק ובאופנים שבהן הוא ממחיש סוגים שונים של נשיות , התנהגות נשית ועוד . אפשר שיותר מאשר בכל אמנות אחרת , התיאטרון והמופע הפמיניסטי היו למקום של חקירת הגוף הנשי ואופני ייצוגיו החברתיים . התיאטרון הפמיניסטי הפך למקום המאפשר הנכחת גוף נשי סובייקטיבי והשמעת קול נשי , ולאמנות המאתגרת את ייצוגי הגוף הקונבנציונליים באופנים פרודיים ואחרים . כך למשל , בספרה על פרקטיקת התיאטרון הפמיניסטי ( ראו 12 מאמר קלאסי הדן בשאלת היעדרן של נשים אמניות ובסיבות לכך הוא : Linda Nochlin , "Why have there been No Great Women Artists ? " in Amelia Jones , ed ., The Feminism and Visual Culture . Reader . New York : Routledge , 2003 ; 229-233 13 ראו : ניצה ינאי , תמר אלאור , אורלי לובין , חנה נווה , עורכות , דרכים לחשיבה פמיניסטית : מבוא ללימודי מגדר , רעננה : הוצאת האוניברסיטה הפתוחה , . 2007 ספר זה כולל מאמרים מקיפים ומעמיקים הדנים בהיבטים תיאורטיים ובהגות בנושא המגדר . ראו גם : דלית באום , דלילה אמיר , רונה ברייר–גארב , יפה ברלוביץ , ' דבורה גריינימן , שרון הלוי , דינה חרובי , סילביה פוגל ביז'אוי , עורכות , ללמוד פמיניזם : מקראה : מאמרים ומסמכי יסוד בחשיבה הפמיניסטית , תל אביב : הוצאת הקיבוץ המאוחד , סדרת מגדרים , . 2006 14 ראו למשל : Rebecca Schneider , The Explicit Body in Performance , New York : Routledge , . 1997 כאשר בוחנים את ההיסטוריה של התיאטרון מנקודת מבט פמיניסטית החוקרת ובודקת באופן מוצהר את נוכחותן , אופני ייצוגן וכתיבתן של נשים , מורגש היעדרן . בהתחשב בקיפוחן ההיסטורי הממושך , היבול שהניבו הכתיבה , היצירה והמופע הדרמטי והתיאטרוני של נשים במשך כ–150 השנים האחרונות הוא רב ומגוון מבחינת התכנים והסגנונות . תקצר היריעה מלעסוק בכל השפע היצירתי , ולכן תוחם עצמו ספר זה לתיאטרון המודרני בלבד , וליצירות שנכתבו מסוף המאה ה–19 עד העשור הראשון של המאה . ה–21 עם זאת , חשוב לציין שנשים שיחקו על הבמה במקומות שונים כבר מהמאה , ה–16 אך נוכחותן הבולטת כמחזאיות , במאיות ואמניות מופע היא תופעה מודרנית , ובמידה רבה עכשווית . בטרם נציג ספרים מרכזיים בתחום התיאטרון הפמיניסטי , ונייחד כמה מילים למבנה הספר על פרקיו השונים , מן הראוי להבהיר את מושגי היסוד שעליהם מתבסס הספר : תיאטרון , פמיניזם , מגדר , והקשרים ביניהם . במסגרת זו לא נוכל להציע הגדרה מלאה וממצה של מושגים אלה , ולכן נתמקד בזיקות הגומלין שביניהם .

האוניברסיטה הפתוחה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help