sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

גברים מנקודת מבט גברית , והיא מתאימה הרבה יותר לרעיון כללי ומובנה של המושג " אישה" ( nawom ) מאשר לאפיון הזהויות הרב–גוניות של נשים . ( newom ) זאת ועוד , בשל העובדה ההיסטורית–תרבותית שרובן המוחלט של הנשים שויכו במשך מאות בשנים למרחב הביתי ולא למרחב הציבורי , ייצוגן כדמויות בתוך המרחבים הציבוריים , שבהם בדרך כלל עוסקים המחזות הקלאסיים , חוטא לייצוג של נשים ממשיות וחייהן הממשיים . על הבדל זה , בין מעמדן האמיתי של נשים בחיי היומיום לבין ייצוגן הפואטי והנעלה במחזאות ובספרות , כותבת וירג'יניה וולף בספרה חדר משלך : מבלי להיות היסטוריונית , אוכל להוסיף ולומר שהנשים דלקו כלפידים זוהרים ביצירותיהם של כל המשוררים מאז שחר הימים – קלייטמנסטרה , אנטיגונה , קליאופטרה , ליידי מקבת , ' פדרה , קרסידה , רוזלינד , דזדמונה , הדוכסית של מאלפי , כל אלה במחזות ; [ ... ] השמות צצים ועולים בזיכרון , וכולם שייכים לנשים בעלות " אישיות ואופי" מובהקים . אילו היתה האשה קיימת אך ורק בספרות הבדיונית שנכתבה על–ידי גברים , אפשר היה לדמיין אותה כבעלת חשיבות עילאית ; רבת גוונים ; הירואית ומרושעת ; זוהרת ובזויה ; יפה לאין שיעור ומכוערת להפליא ; דגולה כמו הגבר , ולדעת אחדים אפילו עולה עליו . אבל זאת האשה בספרות הבדיונית . במציאות , כפי שמציין פרופסור טרווליאן , היא נכלאה , הוכתה והושלכה באלימות . [ ... ] בספרות מושמות בפיה מילים רבות–השראה ומחשבות עמוקות ביותר ; בחיים הממשיים היא בקושי ידעה לקרוא ולכתוב ונחשבה לרכושו של בעלה . נשים הודרו אפוא מן הבמה פעמיים : פעם אחת בגופן , בעצם העובדה שלא הורשו להיות נוכחות באמנות המושתתת כולה על נוכחות וחיות , ויוצגו על ידי מסיכה ותלבושת ומומשו באמצעות גוף גברי , כדמות בתוך דמות . ופעם שנייה הן הודרו מן הבמה משום שדמותן נכתבה מנקודת מבטם הגברית של מחזאים ובמאים , תוך התעלמות ממציאות החיים הממשית של נשים . מאות שנים של דיון תיאורטי בדבר איכותו המימטית של התיאטרון ואופני הייצוג הקונבנציונליים בתקופות שונות , יצרו אפוא את הרושם המוטעה שהבמה אכן מאפשרת ייצוג " אובייקטיבי" ומהימן של " המציאות , " וזאת חרף היעדרן השיטתי של נשים מהבמה . רק Case , "Traditional History : A Feminist Deconstruction . " Feminism and Theatre 5-27 . 9 10 יניה'וירג וולף , חדר משלך , תרגום : יעל רנן , תל אביב : ידיעות אחרונות , ספרי חמד , [; 1929 ] 2004 ציטוטים חלקיים מעמודים . 55 , 54 , 53 11 ספרים הסוקרים תיאוריות של תיאטרון לאורך ההיסטוריה Marvin Carlson , Theories of the Theatre :: A Historical and Critical Survey from the Greeks to the Present ( expanded edition ( , Ithaca : Cornell University Press , 1993 ; Daniel C . Gerould . Ed . Theatre / Theory / Theatre : The Major Critical Texts from Aristotle and Zeami to Soyinka and Havel , New York : Applause Books , . 2003

האוניברסיטה הפתוחה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help