sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

למרות מרכזיותה של סוגיית הייצוג בהגות הפמיניסטית התיאטרונית , אין הסכמה בקרב יוצרות וחוקרות של תיאטרון פמיניסטי על אופני ביטוי וייצוג פמיניסטיים . אפשר לומר שקיימות גישות רבות לשאלת הייצוג הפמיניסטי בתיאטרון , ולו בשל העובדה שהרקע וההקשר התרבותי , הרעיוני והיצירתי , שבתוכם פועלות יוצרות רבות , שונים ומגוונים . עם זאת , ריבוי סגנונות הייצוג והדיון התיאורטי המתמיד סביבם , מצביעים על האתגר המורכב במימוש אופני ביטוי פמיניסטיים במדיום התיאטרוני המעוגן בהיסטוריה ארוכה בעלת קונבנציות אופייניות . במשך מאות שנים הודרו נשים מתחומי תרבות רבים לרבות תיאטרון . הן לא הורשו לשחק על הבמה , ודמויות נשים במחזות נכתבו בדרך כלל בידי גברים ובוצעו בידי גברים . הדרה זו התרחשה בתיאטרון היווני הקלאסי , בתיאטרון ימי הביניים , ועל הבמה השייקספירית . יש לציין שבד בבד עם צמיחת המחקר ההיסטורי–פמיניסטי של תיאטרון ומופע , הולך ומצטבר ידע על נשים שיצרו והופיעו בהקשרים שונים – במיוחד לאור העובדה שתחום לימודי מופע ( performance studies ) מרחיב את גבולות ההגדרה של התיאטרון – אם כי מדובר עדיין במיעוט נשים באופן יחסי לגברים . אמנם ההיסטוריה של נשים בתיאטרון אינה שונה מההיסטוריה שלהן בזירות ציבוריות אחרות , ובכל זאת היעדרן מהתיאטרון משמעותי לאור התפיסה המסורתית של התיאטרון כאמנות מימטית , השואפת לחקות את ה"מציאות . " אם צדק המלט במילותיו המפורסמות לשחקנים , כי תפקיד הבמה to hold as twere' the " , mirror" up to nature להיות ( מראה לטבע / מציאות ) ( המלט , ( III . 2 . 22 הרי שלפנינו מראה המשקפת עולם נעדר נוכחות פיזית של נשים : זהו עולם שאין בו גוף , קול או מראה נשי , וכפי שטוענת סו–אלן קייס , זהו עולם שבו נשים נבראות ומתחוללות באמצעות מחשבה גברית וגוף גברי . טענה בסיסית זו היא מהותית לניתוח היסטורי של התיאטרון מנקודת מבט פמיניסטית , שכן , אם בוחנים את הדרמה הכתובה בלבד ( ללא דיון במימושה הבימתי ) כי אז דומה שנשים אכן " מיוצגות , " שכן מחזות רבים כוללים דמויות נשיות ראשיות . גם כשמדובר בדמויות מורכבות כמו אנטיגונה , קליטמנסטרה , מדיאה , אלקסטיס ועוד , מוסיפה וטוענת קייס , דמויות הנשים בקנון הדרמטי המערבי מעוצבות בדרך כלל על פי תכונות סטריאוטיפיות החוזרות על עצמן , ובין שמדובר בתכונות חיוביות ( עצמאיות , חזקות , לעתים אף הרואיות ) ובין שמדובר בתכונות שליליות ( קדשות , רעות ומכשפות , ( הן אינן מייצגות נשים אותנטיות . תכונות אלה מבטאות למעשה " המצאה תרבותית של המגדר הנשי" – תפיסה חברתית שנהגתה ומומשה בידי 6 ראו : Sue-Ellen Case , "Women Pioneers , " Feminism and Theatre , New York : Methuen , 1988 ; . 28-45 Case , Feminism and Theatre 5-7 . 7 Ibid 7-5 . 8

האוניברסיטה הפתוחה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help