sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

פמיניסטיות , אלא גם לאופני ביטוי וייצוג המשרתים עמדה ורעיונות פמיניסטיים ומתגבשים לכלל צורה דרמטית ובימתית הקוראת תיגר על אופני הייצוג הקונבנציונליים . המושג " ייצוג" ( representation ) מתייחס אפוא לזיקות הגומלין המורכבות שבין הטקסט האמנותי למציאות שאותה הוא מתאר או מתייחס אליה . ואכן , סוגיית אופני הייצוג התיאטרוני של נשים ונשיות היא אחת הסוגיות המרכזיות בהגות התיאטרון הפמיניסטי באקדמיה בעשורים האחרונים , ועל הנחותיה מושתת הדיון בספר זה . ואולם כפי שכותבת איליין אסטון , ( Elaine Aston ) אחד ממאפייני התיאטרון הפמיניסטי , על צורותיו השונות , הוא התנגדות לאופני ייצוג סטריאוטיפיים של נשים כמושא למבט , להחפצה כ"אובייקט" , ( objecting to objectfication ) והשאיפה " לאתגר את האופן שבו נשים נראות / נתפסות / מדומות" ( מלשון " דימוי . ( " באופן הבסיסי ביותר , התיאטרון הוא סוגה אמנותית שסגנונותיה השונים משקפים , או מוטב לומר שואפים לשקף , " מציאות" כלשהי , באמצעות חיקוי , ייצוג , ודימוי . כלומר , התיאטרון שואף ליצור על הבמה אירוע אותנטי המתייחס בדרך זו או אחרת למציאות קיימת , ולחלופין לברוא מציאות בימתית המנהלת שיג ושיח מתמיד עם מושגים ורעיונות רלוונטיים לקהל הצופים . חיקוי המציאות ( mimesis ) בתיאטרון מעורר ביתר שאת את סוגיית אופני הייצוג , החיקוי , הבימוי , המשחק והגילום של נשיות ונשים , על חוויות חייהן . בשונה מתחומי האמנות והספרות – שגם בהם מתקיים דיון בדרכי האפיון והייצוג של דמויות נשים וחיי נשים בצד ניסיונות להציב שיח חלופי נשי / פמיניסטי – על הבמה , נשים לא רק מיוצגות ומגולמות , הן גם מציגות נוכחות פיזית , קולית וגופנית . החיות והמיידיות של אמנות התיאטרון ואופייה של התקשורת בזמן אמת בין הבמה לקהל , מציבים סדרה חדשה של שאלות ייחודיות למדיום התיאטרוני . כך למשל , הנוכחות הנשית על הבמה מהווה בסיס לדיון רב פנים על עצם האפשרות לכונן על הבמה זהות סובייקטיבית נשית , כזו שאינה מאששת מודלים חברתיים סטריאוטיפיים של " התנהגות נשית , " כזו שאינה הופכת נשים למושא של מבט גברי מחפיץ . במילים אחרות , ספר זה מנתח את ההיבטים הדרמטיים של אפיון דמויות נשים ( במחזות שכתבו נשים או גברים , ( את האופן שבו הן נתפסות מבחינה חברתית במחזה , אפשרויותיהן למימוש עצמי ועוד . עם זאת , מרכזי לא פחות בדיון הוא ההיבט התיאטרוני , כלומר , זיקות הגומלין בין השחקנית לדמות שהיא מגלמת והמסרים התיאטרוניים העולים מהן , מחוות בימתיות המסמנות "נשיות , " ועוד . 3 לסקירה מקיפה ראו Marvin Carlson , Theories of the Theatre : A Historical and Critical Survey ,: . from the Greeks to the Present , Ithaca : Cornell University Press , 1994 ; 505-540 Elaine Aston , Feminist Theatre Practice : A Handbook , London : Routledge , 1999 ; 5-6 . 4 5 מאמר מכונן להגדרת מושג מבט"ה "הגברי ( gaze ) הנמצא בתשתית מבני עלילה קולנועיים הנוטים להחפיץ ( objectify ) נשים כמושא תשוקה גברית הוא מאמרה של לורה מאלווי : Laura Mulvey , "Visual Pleasure . and Narrative Cinema , " Screen 16 : 3 ( 1975 ( : 18-6

האוניברסיטה הפתוחה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help