sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

מותקנת לרוב בקומה העליונה , במקום שבו נמצאות הנשים , והיא הופכת אותן לרואות ואינן נראות . כך , הגריד באמנות המודרנית מגדיר , מארגן ותוחם את מצע התמונה , הופך לאלמנט מבדיל ומפריד מבחינה חברתית . נחמה גולן בעבודתה ת ו ר ה ש ק ו פ ה ש ב ו ר ה עוסקת בהדרת האישה לא בהקשר האדריכלי , אלא בהיבט הדתי . גווילי תורה עשויים זכוכית שקופה מתגוללים על הרצפה לצד ארון קבורה עתיק מחרס , המוצג דרך קבע במוזיאון . צמידותם של שני המוצגים רומזת על גניזה . התורה של גולן היא שבירה ושקופה , בלתי נראית ונועדת לקבורה , רמז למצבה של האישה , בייחוד במגזר הדתי , המודרת מן העיסוק בקודש . השקוף והאטום מתייחסים כאן הן לחומר והן להיבט הרוחני דתי . העבודות בתערוכה שזורות בין מוצגי הקבע . לעתים , כמו בעבודתה של גולן , הן מתכתבות עם הממצא הארכיאולוגי . הארכיאולוגיה מוגדרת כשרידים המוחשיים שהותיר האדם , ובכך היא שונה מן ההיסטוריה , העוסקת באירועים הבלתי נראים . הארכיאולוגיה היא אמנם חומרית ומוחשית , אך החומר מספק פעמים רבות רעיונות רוחניים ומיסטיים . גם אלירן ג'אן מתייחס בעבודותיו להיבט החומרי ומצטט פריטים ארכיאולוגיים . הוא מתעסק הן בחומר האטום והן בחומר השקוף . סדרת העבודות ק ל י פ ה מושתתת על הדמיון שבין גוף האדם לבין כדי חרס . במבט ראשון , על פי צורת הכד , דומה כי לפנינו כלי עתיק . במבט בוחן יותר ניתן לזהות , כי הכלי חדש , תמים , אך קיימים בו שסעים וקרעים החודרים פנימה , מקליפת הכלי לתוך חללו , מעין פצעים בגוף המושלם . בעבודה כ ו ת נ ו ת א ו ר הוא מקרין מצמוצי עיניים על גבי מסכת פנים מזכוכית . המסכה זוהרת באור צהבהב , ומדי פעם עיניה נעצמות . המראה לא ברור ומתעתע . האם החפץ הדומם משדר אות חיים ? המסכה והכד הם מן החפצים הפולחניים המצויים במקדשים . לוקאס ילובסקי מתאר סדנה להכנת מסכות . אמנם התיאור מתייחס למסכות חיים , שנועדו להסתיר פנים פצועות ממלחמת העולם הראשונה , אך בשל האווירה המסתורית האופפת את התמונה , ובהקשר של התערוכה כולה , אי אפשר שלא לראות בה גם היבט דתי . בעבודה אחרת שלו מסדרת ה מ ת ר ח צ י ם שוב עולה ספק באשר להקשר : האם זו טבילת טהרה או סתם רחצה ? אקט ברור של טבילה מבצע שמעון פינטו בעבודת הווידיאו שלו כאשר הוא מטביל תמונת דיוקן . באמצעות הטבילה מעלה פינטו את יצירת האמנות לדרגה של קדושה , המועצמת מעצם העובדה שהדימוי מופיע שלוש פעמים , כמעין טריפטיכון . הטבילה , המקדשת את היצירה , פוגמת בשלמותה ובאיכותה האמנותית , אך ערכה הרוחני עולה על ערכה החומרי . הרחבת הדיון בצמד המילים " שקוף אטום" מעניין ומאתגר , והצבת התערוכה במוזיאון לארכיאולוגיה מספקת היבטים והקשרים חדשים הן ליצירות האמנות והן לממצא הארכיאולוגי . הדיאלוג בין חומר חדש לישן מוסיף פרשנויות ומשמעויות מרעננות . אף שחלק מתצוגת הקבע הוסר לצורך הצגת העבודות החדשות , בחלל לא מורגש חסר , ואפילו לקוביות השחורות , הריקות ממוצגים , שמור תפקיד בעיצוב החלל . ניר ארצי , קומפוזיציה , 2014 , # 2 שמן על בד , , 40 x 45 תצלום : ניר ארצי Nir Artzi , Composition # 2 , 2014 , oil on canvas , 40 x 45 , photo : Nir Artzi לוקאס ילובסקי , ללא כותרת , מתוך הסדרה המתרחצים , , 2014 שמן על בד , , 60 x 70 תצלום : לוקאס ילובסקי Lucas Jalowski , Untitled , from the series The Bathers , 2014 , oil on canvas , 60 x 70 , photo : Lucas Jalowski נחמה גולן , תורה שקופה שבורה , , 2015 מיצב תצלום : נחמה גולן Nechama Golan , Transparent Broken Torah , 2015 , installation , photo : Nechama Golan

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help