sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

אחד מופרע על ידי רוכסן , והאחר - על ידי שרוכי נעליים החוצים את מרכז התצלום . יש בהם עירוב בין הנוף החיצוני לבין הפרטי והאינטימי ביותר , המעלה על הדעת את האיחוד בין האמנית לסביבה ואת אלמנט ההחפצה בדיוקן של אלדנה רונית כץ . הרוכסן פתוח קמעה , בעוד השרוכים רכוסים היטב . האם הם סוגרים את האמנית ומונעים ממנה ליהנות מן הנוף ? האם יש כאן רמז לתשוקה מינית ? דבי קמפל מציירת מחלונה תמונת נוף עירוני של ירושלים : בתי אבן בעלי חלונות אטומים , בלתי חדירים , ערוכים במעין גריד בעל מקצבים חוזרים של דודי שמש , כבסים תלויים , גגות רעפים , חלונות ומרפסות . נאור וכסלר מזכירה את מאמרה של רוזלינד קראוס על הגריד באמנות המודרנית , ) Grids" , " rOctobe , vol . 9 , 1979 ( בהקשר למשחק השקוף אטום . לדבריה , יש התאמה בין הגריד למציאות , ובכך הוא משקף את החומר . בד בבד , כל יחידה פרטנית בגריד מהווה מפלט מן המציאות , ויוצרת אשליה מיסטית , הקשורה לאמנות דתית . אצל מאיה ז"ק הגריד ברור פחות . עם זאת ניכר כי בבסיס העבודה מצויים סדר וארגון הנובעים ממחקר מדעי . על מנת להגיע לשחזור מלא של דירה טיפוסית של יהודי ברלין ראיינה ז"ק אנשים ממוצא גרמני ונברה בספרות על יהדות גרמניה . האמנית עומדת כצופה מבחוץ ומביטה פנימה . היא הופכת אותנו לשותפים בהצצה שלה לתחומם הפרטי של הזרים , אך שאיפתה היא לפרוץ לעבר עולמות נעלמים . היא חודרת לעולמם של אנשים שתרבותם נכחדה . בכך היא פורצת את מחיצות הזמן , ומשתפת אותנו במסעה בזמן . הגריד מקבל משמעויות נוספות בעבודתה של אסתר שניידר , כ ו ת ל ס ו פ ר מ ט י ס ט י . הסופרמטיזם הוא סגנון אמנותי השייך לתנועת הקונסטרוקטיביזם באוונגארד הרוסי . זוהי אמנות ללא אובייקט ; אמנות של קומפוזיציות המורכבות מצורות גיאומטריות פשוטות , שבאמצעותן ניסו האמנים להביע רעיונות מטאפיזיים . את המונח טבע קזימירמאלביץ , ' שבספרומקוביזם ופוטוריזם לסופרמטיזם : הריאליזםהחדשבאמנותמ 1913 כתב : " בחלל הנרחב של מנוחה קוסמית הגעתי לאולם הלבן של היעדרות האובייקטים , שהוא הביטוי הנעלה ביותר ללא כלום החשוף . " הלא כלום או הריק הוא גם ביטוי לאלוהות ולקדושה . הוא מאפשר הרהור והתבוננות . הגדרת העבודה ככותל סופרמטיסטי מרמזת גם על הזיקה בין סופרמטיזם לאדריכלות . אדריכלים דוגמת לה קורבוזיה , ולטר גרופיוס וחריט ריטפלד הושפעו מזרם זה . שניידר מסבה את הדיון לפן הפמיניסטי . במקום כותל אטום בעל צורות גיאומטריות נוקשות , היא בוחרת בחומרים רכים , " נשיים : " בדים , חוטים , נוצות ושיער . היא הופכת את הקיר לפרגוד או למסך . חומרי גלם אלה הם אטריבוט ) attribute ( בתולדות האמנות , המגדיר את הנשים כיושבות בית . לפי מיטב המסורת , אישה מסורה , נאמנה , צנועה וחרוצה יושבת בביתה ועוסקת במלאכות הטוויה , האריגה או הרקמה . גם מריה , כמופת לאישה האידיאלית , מופיעה בסצנות הבשורה ופלך בידיה . הפרגוד של שניידר מזכיר את הש ְ בכה , המשרבייה , אלמנט ידוע באדריכלות מוסלמית . גם היא בנויה כגריד , היוצר מחיצה מבדילה בין פנים הבית לחוץ . מטרתה להכניס פנימה אוויר ואור מבלי לפגוע בפרטיות . השבכה צפופה עד כדי כך , שמי שנמצא בחוץ , באור היום , אינו יכול לראות את הנעשה בפנים . השוהים בתוך הבית , לעומת זאת , יכולים להשקיף החוצה . המשרבייה אסתר שניידר , כותל סופרמטיסטי , , 2014 מסגרות עץ , סרטים , פרנזים , שיער מלאכותי ונוצות , , 300 x 200 x 10 תצלום : תום פורת Esther Schneider , Suprematist Wall , 2014 , wood , fringe drapes , fringes , artifi cial hair , ribbons , and peacock feathers , 300 x 200 x 10 , photo : Tom Porat

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help