sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

בין חוץ לפנים על הממד האנושי והרוחני באדריכלות בעקבות התערוכה " שקופים / אטומים" במסגרת הביאנלה לאמנות יהודית עכשווית 2015 עליזה בצלאל שקופים / אטומים אוצרת : אביטל נאור וכסלר מוזיאון סקירבל לארכיאולוגיה מקראית מתחם היברו יוניון קולג' - מכון למדעי היהדות ירושלים במסגרת הביאנלה לאמנות יהודית עכשווית ירושלים 2015 24 בספטמבר 5 - בנובמבר , 2015 ביאנלה היא חגיגה , המעניקה לנו הזדמנות לחוות את העיר מנקודת מבט שונה . השוטטות מאתר לאתר מעבירה אותנו ממרחב חיצוני למרחב פנימי ובין חללים שונים . הדיאלוג בין חוץ לפנים הוא אחד היסודות שעליהם מושתתת האדריכלות : הצבת המבנה בסביבה ושילובו בה , והמתח שבין הרצון להגדיר את החלל ולתחום אותו לבין הצורך והשאיפה לפתוח אותו , לאווררו ולהאירו . בנוסף לייעודם , החללים עוטים לעתים גם משמעות מיסטית , דתית או חברתית מעמדית . הממד הרוחני מתקיים במתח שבין העולם הפנימי והעולם החיצוני . הפנימי הוא השמור , הטהור , הנקי , החשוך , הנסתר והמסתורי , ולכן הוא גם מקודש יותר . החיצוני הוא הפתוח , המואר , הרעשני , המלוכלך , ולכן הוא גם החילוני . פתיחת החלל יכולה להיות אמיתית או מדומה , מעין אשליה . כך גם הביטוי הסתום והמנוגד " שקופים אטומים , " המתאר את החלונות במקדש שלמה ) מלכים א' , ) 4 , ו' בא , כנראה , להסביר תופעה ייחודית , מצב לא ברור , המשרה אווירת קדושה . אוצרת התערוכה , אביטל נאור וכסלר , מרחיבה את הדיון בביטוי לתחום האמנות , שכן , לדבריה , גם עבודת האמנות נעה על הציר שבין השקוף לאטום . היא מזכירה את התפישה הרנסנסית , הרואה בציור "חלון למציאות , " ובכך הופכת אותו למצע שקוף , זאת לעומת הזרמים המודרניים , כגון קוביזם וסופרמטיזם , התופשים את הציור עצמו כנושא והופכים אותו לאטום . אולם שורשי התפישה הרנסנסית נעוצים כבר בעת העתיקה . ציורי הקיר הרומיים מדמים חלונות הנפתחים לנוף . האמנים ביקשו להקנות תחושה של פריצת המרחב הפנימי תוך אשליה של פתיחת הקירות והפיכתם לשקופים . בית המגורים הרומי היה בנוי - ככל הבתים במרחב הים התיכון - כבית חצר , כלומר , חדרים הערוכים סביב חצר פנימית , היוצרים עירוב ודיאלוג בין פנים וחוץ , בין מקור אור טבעי לבין אשליה של מקור האור . ציורי החלונות בבתים הרומיים , הקורעים את הקירות ופורצים את החלל , היו אהובים גם על ציירי הרנסנס . ברבים מציורי התפנים הרנסנסיים מופיע חלון , שממנו ניבט נוף , מעין מיני ציור בתוך התמונה הכוללת . זוהי הזדמנות מצוינת עבור הצייר להפגין את יכולתו גם בסוגה אחרת של ציור . אך לא תמיד מדובר בהצגת כישורים טכניים של הצייר . למבט החוצה בציור הרנסנסי יש גם היבט רוחני . בציורי הבשורה מריה מתוארת תמיד בחדרה , כאישה הגונה הדואגת להליכות ביתה . מן הבית נפתח מבט לעבר גן מוקף חומה . הגן הנעול נמשל לתומתה של מריה , על פי הביטוי בשיר השירים : 12 , ד' " גן נעול אחותי כלה , גל נעול מעיין חתום . " בשני חללי התמונה , החדר והגן , יש אמירה ברורה על מקומה של מריה , או של כל אישה צנועה באשר היא : האישה מקומה בבית , והגן הנפתח מביתה הוא רק רמז לתומתה . היא אינה יכולה לצאת מתחומו . האישה היושבת בביתה תוארה פעמים רבות כיושבת ליד החלון ומביטה מבעדו החוצה , לעתים במעין כמיהה לצאת למרחבים . מוטיב האישה בחלון מופיע רבות במקרא ) מיכל , אם סיסרא , איזבל , רחב ); זהו מוטיב אוניברסלי ומוכר גם בספרות המזרח הקדום בכלל . בממצא הארכיאולוגי מופיע המוטיב בשיבוצי שנהב משומרון ומאתרים אחרים באגן הים התיכון . בשנהבים מתוארת אישה המביטה מבעד לחלון , מסגרתו צמודה לראשה , ורק פניה נראים . תצורת החלון מדורגת , כמעין שלוש מסגרות הנפתחות כלפי חוץ , כאשר הפנימית , הקטנה ביותר , מקיפה את ראש האישה ; כלומר , היא מביטה במעין צוהר ההולך ונפער . כך היא יכולה לראות ולא להיראות , בבחינת " כבוד בת מלך פנימה . " על פי ממצא זה ניסו ארכיאולוגים להסביר את הביטוי הסתום " שקופים אטומים , " והעלו את הסברה , כי צורתם של חלונות בית המקדש הייתה דומה . חיזוק לכך מספק ממצא אחר

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help