sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

שלום מנש'קה " מעולם לא קראתי לך קדישמן" רחל סוקמן , סתיו , 2006 טרמינל 29 מנשה קדישמן , בדרכו המיוחדת , ידע מתי לפגוש את העולם . הוא נולד בתל אביב בשנת . 1932 שנתיים קודם לכן , בשנת , 1930 נמנו בעיר כחמישים אלף תושבים . מי חלם אז כי שנתיים לאחר מכן , בשנת , 1934 יוכפל מספרם . הייתה זו שנה חשובה במיוחד בנוף האמנות והתרבות המתהווה , ימים של ראשית . הכול התרחש בסימן של תקווה לעתיד . ברחובות העיר ובבתי הקפה המועטים נפגשו אנשים , שלימים סימנו וסימלו את תחילת השירה העברית , הציור והתיאטרון . האדריכלים שרון , נויפלד ורכטר ביקשו להציל את העיר העברית הראשונה ובחרו בבנייה בסגנון הבאוהאוס . העדלאידע הראשונה התקיימה , לפי מתווי אקוורל של נחום גוטמן ל"במת אסתר המלכה . " באופרה מוגרבי ( בניין האופרה הישן ברחוב אלנבי ליד הים ) הוקרן הסרט המדבר הראשון . בשדרות רוטשילד 16 נפתח רשמית " מוזיאון תל אביב" והוקמה חברת מוזיאון תל אביב בהנהלת מאיר דיזנגוף . על רקע זה , ובבית שאמנות לא הייתה זרה לו , יגדל קדישמן להיות אמן , ובבוא היום , חרף הכשרתו כפסל , לא יירתע מלגעת בצבעים ולצבוע , תחילה את גב הכבשים , ומאוחר יותר - כל חומר שייקרה בדרכו . ] ... [ בשנת 1993 הזמנתי את קדישמן להשתתף בתערוכה קבוצתית , " לגעת בחומר , לגעת ברוח , " שאצרתי בגלריה שרה לוי בתל אביב . התערוכה התבססה על " בחירה אישית של אמנים שכתב ידם מוכר ואהוב עליי . מעשה ההתבוננות ביצירה כמוהו כהסתכלות בדיוקנו של אדם שתווי פניו מוכרים , ואתה שמח לקראתו וקורא לו בשמו הפרטי . אנו מצביעים על תמונה וקוראים לה 'מנשקה ] ... [ . "' המפגש השני שלי עם קדישמן התרחש בתערוכה " תל אביב בעקבות הבאוהאוס , " שהתקיימה בשנת 1994 בבניין ההיסטורי של עיתון " הארץ" ברחוב מזא"ה בתל אביב ( בניין באוהאוס בתכנון האדריכל יוסף ברלין ובנו זאב . ( קדישמן תלה בחוץ , על שדרת עצים שהובילה את הצופה למבנה , לוחות צבועים בצהוב , ובפנים הציג את העבודה פ ל ח י ם , דגם של פסל משנת 1968 עשוי אלומיניום וזכוכית ( הפסל המקורי , שנוצר בתקופת שהותו של קדישמן בלונדון בראשית דרכו כפסל , נמצא באוסף המוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק . ( לקטלוג אותה תערוכה כתב קדישמן טקסט קצר , ובו נרשמו השורות : " טועים , לדעתי , אלה המתייחסים רק לצורות הפשוטות , לסממנים הפורמליים , כי הבאוהאוס נוצר כמחשבה חברתית , כאמירה על בני אדם וכיצד הם יכולים או צריכים להתקיים זה בצד זה כיצורים חברתיים . " כשאני קוראת שורות אלה היום , הן ברורות לי יותר מאשר בשנת . 1994 בשנות החמישים עבד קדישמן כרועה צאן בקיבוץ מעין ברוך ובקבוצת יזרעאל . עובדה זו ועבודה זו , יותר מאשר לימודיו בבתי הספר לאמנות " סנט מרטין" ו"סלייד" בלונדון , טבעו בו חותם של אנושיות עודפת ובלתי שכיחה בעולם האמנים הישראלי . אז וגם היום קדישמן נשאר כולו רגש , בעבודה , ביצירה ובחייו הפרטיים . הוא מחויב לאנשים שמסביבו וליצירות האמנות שאותן יצר ומתקשה להיפרד מהן גם בעבור תמורה הולמת . לאחר הביקור בתערוכתו במוזיאון תל אביב לאמנות בשנת 2006 היה ברור לי שהגיע הזמן להציג את קדישמן בגלריה משרד בתל אביב בתערוכה של פיסול קטן , משהו קאמרי המצרף את פסלי הלידה לפסלי השלכת , שהרי החיים והמוות הנם מקשה אחת ביצירתו . ] ... [ במחסן של קדישמן קמו לתחיה בכפיפה אחת מכלול פסלים קטנים בגודלם , אך נשגבים במהותם , עשרות פסלים היוצרים יער עשוי ברזל גזור . הפסלים של קדישמן הם מציאות חיינו , מציאות של סבל , כאב , שכול , שלכת , מוות , עקדת ילדים , ולנצח - תקווה גדולה ללידה מחדש . הניגוד והק רבה בין לידה לבין מוות נוכחים בעצם קיומם בתצוגה צפופה שאינה ניתנת לניתוק . ] ... [ קדישמן מפליא לרשום באחת את הרעיונות , הפסלים הנגזרים מתוך לוחות ברזל . מגזרות ברזל היו ליצירה בעלת משמעות היסטורית לגורלו של עם בארצו . פסלי הברזל דומים ליוצרם מולידם : זקופים , מנשה קדישמן בלונדון , , 1959 צלם לא ידוע Menashe Kadishman in London , 1959 , photographer unknown

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help