sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:15

רדי-מייד והארכיאולוגיה של הידע ציבי גבע והביתן הישראלי כמקרה מבחן צופיה דקל כספי " ישנם כיום אמנים רבים , הטוענים להיותם דושאנים , ויש הקוראים לעצמם ' אמני הרדילמייד . ' האם אתה מזהה בעבודתם את רוחו של דושאןב , " שואל פול שאן ( Chan ) את קלווין טומקינס . ( Tomkins ) " לא ממש , " עונה טומקינס , " אני חושב שגם דושאן הבין , שהגישה הזו , שפיתח עבור עצמו , פתחה כל מיני דלתות , בכלל זה דלת 2 לאמנות עצלה . " כשפנתה אלי רחל סוקמן , עורכת טרמינל , לכתוב על הביתן הישראלי בביאנלה הל 56 לאמנות בוונציה , חשבתי לתומי , מה יש לי להוסיף על מה שנכתב בבלוגים , בקטלוג ובעיתונותב במחשבה שנייה , בחרתי לבחון את הביתן הישראלי דרך מבט על הרדילמייד ועל מקומו בסצנת האמנות דהיום . האם לחפץ / אובייקט יש עדיין משמעות משל עצמוב הרדילמייד , מונח שטבע דושאן בראשית המאה שעברה , מתייחס לשימוש שעשה בחפצים ובאובייקטים , תוך הוצאתם מהקשרם המיידי : גלגל האופניים , המזרקה - משתנה ציבורית שרכש והציג כיצירת אמנות , מתקן הבקבוקים ועוד . החפץ / אובייקט מןלהמוכן מצוי במרכז סצנת האמנות זה כמאה שנים , נתמך בייצוגים שונים : כאובייקט כשלעצמו , כשעתוק שלו בחומר זהה או אחר , וכפרט / כלי בעבודת אמנות במדיומים שונים , כגון קולאז , ' אסמבלאז , ' מיצב , מיצג ווידיאו . עם השנים עבר הרדילמייד התמרה עדכנית לז'אנר פופיסטי , סוריאליסטי , ויש שהוא ספוג בסימבוליזם , באקספרסיוניזם ובשאר איזמים . נכון להיום , נראה שהרדילמייד מצוי בנקודת שבר , במצב של אין מוצא . ברשימה זו אתייחס למיצב שיצר ציבי גבע לביתן הישראלי בביאנלה הנוכחית , א ר כ י א ו ל ו ג י ה ש ל ה ו ו ה , מנקודת המבט של מה שהגדירה הדס מאור , אוצרת הביתן , במאמרה בקטלוג התערוכה , 3 כשאלה שהיא " פניםלאמנותית . " מאמרה של מאור עוקב בבהירות אחר מסלול התצוגה ומנהיר אותו תוך נגיעה באבני דרך בהתפתחות יצירתו של גבע במהלך כארבעה עשורים . למיצב נבחר מקבץ דימויים מייצג מתוך המילון הצורנילפוליטי המוכר של גבע : בלטה , כאפייה , קיר בלוקים , סורג ועוד , הקשורים גם למושג הבית / מקום השנוי במחלוקת . החוץ והפנים משמשים בחלל בערבוביה מכוונת , ובאזורים מסוימים אף נצפים משני הכיוונים . ההצבה מבקשת לשקף מצבים של דחייה ושל דיכוי כנגד דיאלוג פורה בחברה רבלתרבותית של מהגרים , העוסקים 4 בייצוגים של הגירה , של ארעיות ושל הישרדות . במיצב של גבע מקופלים שלושה מוקדי עניין מרכזיים : עבודת החיפוי - מאות צמיגים המכסים על קירות הביתן , אזוקים זה לזה בחומרים שונים ; מצע הציור המוקדם , העושה שימוש בדגם עממי , השאוב מן האסתטיקה המקומית ( הישראלית והפלסטינית , ( כנגד הציור המאוחר , המתאר אינטראקציה אלימה בין דמויות בלתי מזוהות , חלקן משתייכות , אולי , למעמד " השקופים ; " ואחרון ולא מפתיע , אוסף החפצים , שאותם בחר גבע לכלוא מאחורי סורג הארוג על פי דגם השואב את השראתו מן הכאפייה . אף שהביתן נושא עמו אמירה גאולפוליטית וחברתית מובהקת , יש בהצבה מהלך נאולמודרניסטי , פורמליסטי במהותו . הרדילמייד מחפה על הקיר החיצוני כמכלול של פרטים נגישיםלמוחשיים , בעוד שבפנים הוא כלוא מאחורי סורג , בנונשלנטיות מכוונת . מה זה אומר לגבי הרדילמייד והשימוש בוב לשם כך אבקש להיעזר בשם , שבחרו גבע ומאור להעניק לתערוכה : " ארכיאולוגיה של הווה . " האם גבע מסמן את הרדילמייד כפריט היסטורי המיועד להיכלל בארכיוןב האם הוא עקבה של מה שקרה , זיכרון של תרבות , של חברה , ומן הראוי לקטלגו , למחזרו במידת האפשרב על מה מעיד אופן התצוגה של החפץ בביתן הישראליב האם על היחס הנזיל לסימן , המסומן בסימון ממתגב מדוע רוקנו חללי הבוידעםב האם עלינו לאפסן את המוצגים במחסן המוזיאלי או הדיגיטלי , וללמדם במסגרת הקניית ההיסטוריה של התרבות ושל האמנותב מה אומרים לנו התריסים המוזמנים ( בניגוד למשומשים ) של גבע , כנגד פריטי ריהוט אחרים , כמו טלוויזיה , מזרן , סולמות , אופניים ומאוורר , שנכלאו מאחורי סורגב האם זוהי מעין ספירת מלאי להגשה , לקראת עבודה חדשה , מן הסוג של עבודת 5 הווידיאו ס ב כ ה , ( 2002 ) המוקרנת על מסכים שונים בחללב שאלה נוספת שארצה להעלות כאן , מתייחסת לתפקידם של הצמיגים האזוקים זה לזה , המחפים על המעטפת החיצונית , החובקת / חונקת , שנטענה בתמרות העשן של האינתיפאדה , בהפגנות המקופחים והשקופיםב האם מאחורי המעטפת הנוכחת כללכך עומד ניסיון לערער על התבנית המודרניסטית והמינימליסטית של הביתן הישראלי , שתוכנן על ידי האדריכל , זאב רכטר ( 1951 ) בסגנון הבינלאומיב הצמיג האזוק ,

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help