sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

שאלה ג במחקר שנערך לא מכבר באיגוד ה P פריס הבינלאומי , נמצא , כי פיאת השיער השמאלית אצל 85 % מן הגבריס מגולחי הזקן קצרה מפיאת השיער הימנית . מצא שני הסבריס אפשרייס ( שוניס זה מזה ) לייתופעה " זו . איזה ייניסוי" היית מציע למדען המבקש להחליט איזה משני ההסבריס הולס יותר ? תשובה הסבר אפשרי אחד : אצל רוב הגבריס הפיאה השמאלית גילה מהר יותר מהפיאה הימנית . הסבר אפשרי אחר : רוב הגבר יס מחזיקיס את מכשיר הגילוח ביד י מין , והגילוח יעיל יותר בצד ההפוך לזה שבו מוחזק מכשיר הגילוח . יי ניסוייס " אפשרייס הס בדיקת אורך הפיאות אצל גבריס שאינס מתגלחיס בעצמס , או בדיקת אורך הפיאות אצל גבריס איטרי יד-ימינס . הדברים שנאמרו כאן יפים למדע אמפירי בכלל , ולכלכלה בפרט . ואולם , יש להזכיר בז . יקשר זה , כ י דעה זו לא תמיד היתה מקובלת על כל העוסקים בכלכלה . בשנות השלושים של המאה העשרים היתה במדע הכלכלה אסכולה אשר שללה בקנאות את מעמדה של התיאור י ה הכלכלית . היתה זו אסכולה שביקשה לקבוע , כי במדע הכלכלה אין מקוס להיגדים תיאורטיים אלא רק להיגדים תצפיתיים , וכלכלן שאינו עושה לילות כימים בחדר התצפית הוא כלכלן שעושה מלאכתו רמי יה . הכוהנים הגדוליס של אסכולה זו היו ווסלי מיטשל ( Wesley C . Mitchell ) וארתור ברנס 1 . ( Arthur F . Bums ) ואף שמעטים מאוד הסכימו עם משנתם של מי טשל וברנס , ואף שבימינו אלה תורתם המתודולוגית נחשבת בע י קר לקוריוז מן העבר , הרי בכל זאת י ש מקום לומר משפט אחד בזכותם . עמדתם האנטי -ת יאורטית לא ה יתה עקרונית , אלא ביטאה מה שנראה ה י ה בעיניהם כורח השעה : מדע הכלכלה , כד גרסו השניים , עדי ין רחוק כל-כך מגיבושם של חוקים אוניברסאליים יש י מים , שמוטב לו לכלכלן לעסוק אד ורק באיסוף הנתונים , וסופו שיגיע בדרד זו לאינטואי ציה טובה יותר על החוקיות השלטת בתופעות הכלכליות , מאשר בדרד של שיקול ת יאורטי . אזלת ידה של הכלכלה בכל הקשור להסברן ולניבוין של התופעות הכלכליות הדרמאטיות של שנות השלושים היא שנתנה רקע לעמדתם הספקנית של מיטשל וברנס . A . F ,. Burns and W . C ,. llMitche , Measuring Bttsiness Cycles , New York : NBER , . 1

האוניברסיטה הפתוחה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help