sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

אחרת , אך קיומו , או אי-קיומו , של קשר סיבתי בין שתי התופעות הללו הוא בהכרח עניין החורג אל מעבר למה שניתן לבירור תצפיתי , והוא מחייב בירור תיאורטי . נתבונן בדוגמה . ביום מסוים אזל הלחם בחנויות . כדי להבין את התופעה הזאת נבחן את הפסוקים האלה : פסוק א : יי הלחם בחנויות אזל " ; פסוק ב : יי המאפיות שובתות " ; פסוק ג : יי הלחם בחנויות אזל מפני שהמאפיות שובתות " ; פסוק ד : ייכשהמאפיות שובתות , אין לחם בחנויות " . פסוקים א ו -ב הם פסוקים בני-תצפית . פסוק א מנסח את התופעה שאנו מבקשים להבין , ופסוק ב מנסח תופעה שאולי תתרום להבנה זו . אנו פונים אפוא לפסוק ג , שהוא פסוק סיבתי , המזהה את התופעה המנוסחת בפסוק ב כסיבה לתופעה המנוסחת בפסוק א . מכיוון שכולנו קראנו את יום , אנו יודעים שפסוק ג כשלעצמו איננו פסוק בן-תצפית , כלומר בפסוק ג לא מנוסחת תופעה כלשהי שאפשר לתפוס על-ידי החושים . משום כך אנו פונים לפסוק , ד שהוא פסוק לוגי הקובע כי שביתת המאפיות היא תנאי מספיק לכך שהלחם יאזל . היינו יכולים לומר שאמיתותו הלוגית של פסוק ד היא המבססת את תקפותו של הפסוק הסיבתי ג . אלא שפסוק ד הוא חוק אוניברסאלי שאמיתותו הלוגית אף היא איננה ניתנת להכרעה תצפיתית , כי פסוק ד איננו מתאר חוויה חושית כלשהי . אפשר , כמובן , להציע ניסוי שבעזרתו נוכל לאשש את פסוק ד אן להפריכו ( למשל : נסגור את המאפיות ונראה מה יקרה ללחם בחנויות ) , אך לעולם לא נוכל להציע ניסוי שסיומו המוצלח יהיה בכך שנאמר כי צפינו את החוק האוניברסאלי שמנוסח בפסוק ד . אם כן , ברור שפסוק ד הוא פסוק תיאורטי . אפשר לומר , למעשה , שארבעה הפסוקים דלעיל הם יי מדע אמפירי " בזעיר אנפין . מדע שבו התיאוריה ( פסוק ד ) מאפשרת לנו להסביר , או לנבא , פסוקים תצפיתיים מן הסוג של פסוק א על-ידי פסוקים תצפיתיים מן הסוג של פסוק ב . וזה הלקח מדוגמה פשוטה ( ופשטנית ) זו : אין מעבר ישיר מן התופעה המסבירה אל התופעה המוסברת , אלא רק מעבר עקיף , דרך תחנת-ביניים , הלוא היא התיאוריה . התיאוריה כשלעצמה בנויה לא מפסוקים בני-תצפית אלא מפסוקים פורמאליים המצטרפים יחד למבנה לוגי עצמאי . לפסוקים פורמאליים אלה אנו מייחסים פשר של חוקים אוניברסאליים , המאפשרים לנו לקשור את התופעות הנצפות אלה לאלה , וכך להגיע להסברים ( בדרך-כלל הסברים סיבתיים ) ולניבויים מדעיים .

האוניברסיטה הפתוחה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help