sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

חביבה עלי אמירתו של ז'ק ברזן מתוך ספרו ' קליאו והרופאים " : ' היה היתה פעם האלה קליאו , אלת ההיסטוריה . האלה קליאו היתה חביבה על הכל . יום אחד היא נפלה למשכב . מיד קפצו דוקטורים מעולים מכל קצוות הארץ כדי לרפאה . המרפאים הללו הגיעו מצרפת העשירה ( בוסואה , קונט וגובינו , ( מגרמניה התעשייתית ( הרדר , הגל , מרקס וספנגלר ) ומבריטניה הקפיטליסטית ( באקל , טוינבי ומקנייל . ( אחרון הדוקטורים הגיע מנפולי המפגרת והרחוקה ( ויקו . ( לאחר שנים רבות של בדיקה ותהיה הגיעו הכל למסקנה , כי ניתן לרפא את קליאו באמצעות החוקיות שבהיסטוריה" . על מהותה של חוקיות זאת לא היתה הסכמה : מטריאליזם מול לאומיות , שמרנות מול ליברליות , דתיות מול אגנוסטיה , השגחה עליונה מול פרוגרסיביות , ציקליות מול לינאריות , אך החוקיות חייבת להישמר . על ההיסטוריונים הללו נבנו תיאוריות היסטוריוסופיות רבות , אך לדעתי ויקו הוא הבולט שבהם במה שמכונה כיום ' היסטוריוסופיה . ' הוא לא זכה להכרה ולנחת רוח בימיו , אך הצליח להעמיד אסכולה מכובדה של היסטוריונים ומשפטנים לאחר מותו . מולם ניצב מחנה הלמדנים , האירודיטים , כאשר מורטורי מתכבד לעמוד בראשו . בניגוד להיסטוריוסופיה הויקויאנית שאבה האירודיציה המורטוריאנית את שורשיה לא מעצמה , ממכורתה , אלא מהמורים ומהבולנדיסטים הצרפתיים . שני המחנות לא היו עוינים או קוטביים . אדרבא , אנו נראה , כי שני המחנות השלימו זה את זה ויצרו יחדיו מערכת כמעט מושלמת של עשיה היסטוריוגרפית . איחדה אותם החתירה לאמת . היידן וייט עמד על כך , כי גם האנטיקואריאנים מורטורי ולה-קורן-דה-סנט-פאלאי וגם הרציונליסטים פייר בייל , וולטיר , מונטסקיה , יום , גיבון וקאנט וגם הא-רציונליסט ויקו חשו בצורך בביקורת היסטורית , או מטאהיסטורית , באמצעים תבוניים . שתי האסכולות נכשלו בכך רק משום שהמאה ה-18 חסרה ידע פסיכולוגי ולא בשל התנגשות אידיאולוגית . ככלל פעל המפעל המשותף הזה ביעילות של מכונה משומנת , כאשר המחנה הראשון הוגה ומתכנן , ואילו המחנה השני מייצר ומפיק . ברם , תפוקות אילו לא היו מגיעות אל הציבור אלמלא מחנה שלישי , מחנה ה'נאורים ה-Illuministi . ' הם אשר שילבו את הרעיונות ההיסטוריוסופיים עם התפוקה האירודיטית ושיווקו לממשלים ולציבור שורה ארוכה של רפורמות ורעיונות מגובשים כיצד לנהל מדינה ובאילו אמצעים להעצים אושר ועושר של החברה . ממי למד אנטוניו ג'נובזי על איטליה ההיסטורית אם לא מויקו ומג'אנונה ? ממי למד פייטרו וארי על עברה של לומברדיה אם לא ממורטורי ומאפאי ? גם אם היישומים הפרקטיים לא תמיד תאמו את התיאוריות , הרי שלא ניתן לבטל את הקשרים בין האסכולות , או מוטב לומר בין שתי המחציות של המאה ה-18 באיטליה . הספר מתאר אף הבדל מהותי נוסף . בעוד שהמחצית הראשונה Jaques Barzun , Clio and the Doctors , Chicago : University of Chicago Press , 1974 , p . 3 120 . Hayden White , Metahistory , Baltimore : The Johns Hopkins Press , 1973 , p . 51 . 4

אוריון הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help