sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

" האמת והשלום אהבו" הרב ד"ר יוחאי רודיק אחת השאלות החשובות שמערכת החינוך הדתי מתמודדת עמן היא שאלת היחס בין פתיחות לסגירות באורחות החיים ובהשקפות העולם . המשמעות המעשית של שאלה זו היא מידת הנכונות לחשוף את התלמידים והתלמידות למגוון דעות והשקפות בחומרי הלמידה , במפגשים עם " האחר" ותוך כדי התהליך המורכב של גיבוש הזהות האישית . אתגר זה נוגע הן למערכת החינוכית ה"פנימית" והן לתגובה המתבקשת אל מול עולם החינוך הדמוקרטי-אוניברסלי . המפגש בין עולם החינוך היהודי ( הפרטיקולרי ) לבין עולם החינוך האזרחי דמוקרטי ( האוניברסלי ) מעורר שאלה רחבה יותר – המחלוקת שבין פתיחות לסגירות של מערכות חינוך . הרב ד"ר יוחאי רודיק , מפמ"ר מחשבת ישראל בחינוך הממלכתי דתי במשרד החינוך , מתייחס לשאלות אלו כפי שהן באות לידי ביטוי בהתמודדות המאפיינת את החינוך הדתי . לכאורה נראה שהתודעה הדתית שוללת את האידאל הפלורליסטי ואת הפתיחות הרעיונית , אבל עיון מעמיק בדברי חז"ל מגלה מגוון גישות בנושא . המשנה במסכת אבות קובעת : " כל מחלוקת שהיא לשם שמים סופה להתקיים ושאינה לשם שמים אין סופה להתקיים . איזו היא מחלוקת לשם שמים ? זו מחלוקת הלל ושמאי . ושאינה לשם שמים ? זו מחלוקת קורח וכל עדתו" ( פרק ה , משנה . ( י"ז רבנו עובדיה מברטנורה , בפירושו למשנה , מבדיל בין מחלוקת הלל ושמאי , שתכליתה " השגת האמת , " ולכן תוסיף להתקיים , לבין מחלוקת קורח ועדתו , שעניינה " בקשת השררה" ואינטרס אישי , ולכן לא תוסיף להתקיים . קיומה של מחלוקת מתברר אפוא כעניין חיובי ומפרה . על רקע גישה זו מובן תיאור הוויית החיים השוקקת של בית המדרש : " תלמידי חכמים שיושבין אסופות אסופות ועוסקין בתורה . הללו מטמאין והללו מטהרין . הללו אוסרין והללו מתירין [ ... ] אף אתה עשה אוזנך כאפרכסת וקנה לך לב שומע את דברי המטמאין ואת דברי המטהרין , את דברי האוסרין ואת דברי המתירין" ( מדרש במדבר רבה יד , ד . ( הלומד מתבקש לא להתעלם ממגוון הדעות ונדרש להיות בעל " לב שומע" ואוזן קשובה ולעצב את עצמו כאישיות רוחנית יוצרת . בד בבד הלומד נדרש להתאים את מסקנותיו לעולם ההלכה ולהיות נאמן לדברי חז . "ל

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help