sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

ביסוד ספר זה עומדת תפיסת העולם הערכית של הגישה הפתוחה והמכילה , החותרת למפגש בין העולמות ולא להפרדה או ניכור ביניהם . עם זאת חשוב להציג תחילה את שלל הגישות האפשריות למפגש זה , שכן ההתלבטות בעניין צריכה להיות נחלתו של כל איש חינוך . הדרך הארוכה הכרוכה בהתלבטות חשובה לעתים לא פחות מהפתרון שמגיעים אליו בסופה . למי נועד הספר ? – למורות ולמורים מכל תחומי הדעת המלמדים בכל חטיבות הגיל ובכל זרמי החינוך ומתמודדים התמודדות יום-יומית עם סוגיות של זהות ותרבות יהודית וסוגיות של זהות ותרבות דמוקרטית . קהל יעד חשוב נוסף הוא סטודנטים להוראה ומורים בתחילת דרכם , שחשוב שייחשפו לסוגיות הנידונות כאן ויתלבטו בהן בתהליך גיבוש הזהות המקצועית שלהם כמחנכים . דוח ועדת שנהר קובע כי " היכרות עם תולדות עם-ישראל ותרבותו הינה יסוד חיוני בבניית זהותו ועולמו הרוחני והערכי של הצעיר הישראלי [ ... ] יש לחתור ללימוד מקצועות היהדות באופן שידגיש את אופיים כמקצועות הומניסטיים , מנחילי תרבות וערכים , המעניקים כלים לבניית השקפת עולם . " דוח ועדת קרמניצר קובע גם הוא כי " החינוך לאזרחות חייב להינתן לכל התלמידים במערכת החינוך . חינוך כזה הוא תנאי הכרחי לחיים בדמוקרטיה . לשם הצלחה במשימה , החינוך לאזרחות חייב להתבטא בתהליך מתמשך , לאורך כל שנות הלימודים , בהליך כוללני , ובתיאום עם תחומי הדעת כולם , וזאת בנוסף לפיתוח אקלים אזרחי בבית הספר . " מן האמירות בשני דוחות אלו , שאומצו על ידי משרד החינוך , עולה כי מצופה מכלל המורים במערכת החינוך לעסוק בחינוך יהודי מצד אחד ובחינוך אזרחי-דמוקרטי מצד שני . לפיכך בספר זה אני מבקש להציע לכלל המורים , ובעיקר לפרחי הוראה או למורים בתחילת דרכם , צורת חשיבה ודרכי פעולה מסודרות כיצד להתמודד עם המפגש בין הפן היהודי לפן הדמוקרטי וכיצד לחנך וללמד לנוכח המתחים העולים ממפגש זה . מטבע הדברים הנאמר בספר זה זו נוגע ישירות לעבודתם של המורים למקצועות היהדות מזה ולעבודתם של המורים לאזרחות מזה . ואולם הוא עשוי לתרום לא רק להם אלא גם למורים למקצועות אחרים , ולא פחות מזה – למחנכים ולמנהלים . המשימה של המפגש בין חינוך יהודי לחינוך אזרחי-דמוקרטי עומדת בליבת משימותיו של בית הספר הממלכתי והממלכתי-דתי בישראל , ועל כן השאלה מדוע וכיצד לעשות זאת צריכה להעסיק כל מורה ומחנך . ראוי להעיר כי הצורך להתמודד עם המתח בין חינוך פרטיקולרי לבין חינוך אוניברסלי , בעיקר בהקשר של דמוקרטיה מול זהויות דתיות , לאומיות ותרבותיות , אינו רק נחלתם של אנשי החינוך היהודים בישראל . מתחים דומים מעסיקים גם אנשי חינוך בזרמי החינוך הערבי והדרוזי , וכמובן אנשי חינוך בעולם כולו . ספר זה זו שם לו למטרה לעסוק אך ורק במפגש בין חינוך יהודי לחינוך אזרחי-דמוקרטי במציאות הישראלית , אך הדילמות , התובנות וההצעות שיועלו בו יכולות להיות רלוונטיות גם לאנשי חינוך אחרים העסוקים במפגש בין תרבות דתית ומסורתית לבין תרבות דמוקרטית . התייחסות כזאת תבוא לידי ביטוי בפרסומים עתידיים . 1 דוח ועדת שנהר " , עם ועולם : דוח הוועדה לבדיקת מצב לימודי היהדות בחינוך הממלכתי , " ירושלים : משרד החינוך , , 1994 עמ' . 9 , 6 2 דוח ועדת קרמינצר , להיות" אזרחים – חינוך לאזרחות לכלל תלמידי ישראל : דוח צוות ההיגוי לחינוך לאזרחות , " ירושלים : משרד החינוך , , 1996 עמ' . 11

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help