sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:3

תשובה אחת ויחידה לשאלה ' מהו ערך האמת של טענה זו ? ' , ושהתשובה היא או T או . F אין צורך , ולא נניח , שתמיד מישהו יודע את התשובה ; העובדה שאיש איננו יודע היום את ערכי האמת של פסוקים הטוענים טענות בקשר לעתיד , כגון ' השנה הבאה תהיה גשומה ' או ' בבחירות הבאות לנשיאות ארה " ב ייבחר המועמד הרפובליקני ' , לא תמנע אותנו מלהשתמש בפסוקים מעין אלה כהנחות או כמסקנות של טיעונים . פסוקי-חיווי שונים ייחשבו לפסוקים שונים גם כאשר הם מביעים אותה טענה , אלא אם כן ההבדלים ביניהם הם הבדלים תחביריים גרידא . נעבור לטיעונים . כפי שכבר צוין , אלה משמשים לביסוס מסקנותיהם . אנא שובו ועיינו בדוגמאות ( . ( 6 ) - ( 1 כולן ממחישות את העובדה , שטיעון תורם לאמוננו באמיתיות המסקנה שלו רק כאשר הנחותיו מקובלות עלינו כאמת . אם לרותי ( מ- ( ( 1 ) אין יום הולדת מחר , או אם שמעון אינו נוהג לצלצל אליה ביום הולדתה , הטיעון אינו עוזר לנו להשתכנע שמחר שמעון יצלצל אליה ; כאשר לא יורד גשם , הטיעון ( 4 ) אינו משפיע על הערכתנו ביחס למצב העננות , וכיוצא בזה לטיעונים האחרים . בפילוסופיה נהוג להבחין בין שני טיפוסי טיעונים – טיעונים אינדוקטיביים ( inductive ) וטיעונים דדוקטיביים ( . ( deductive מבין הדוגמאות דלעיל , ( 1 ) הוא טיעון אינדוקטיבי , ( 6 ) - ( 2 ) הם טיעונים דדוקטיביים ; בעזרת הדוגמאות נסביר את ההבדל בין שני הטיפוסים . ההנחות של ( , ( 1 אם הן אמת , מספקות עדות לכך שמסקנתו מתקבלת על הדעת ; לאור הטיעון אנו נוטים להאמין ששמעון יצלצל אל רותי מחר . הטיעון אינו מתיימר להקנות ודאות מלאה שכך אכן יקרה , אפילו למי שבטוח שההנחות הן אמת . זה טיבם של טיעונים אינדוקטיביים : הנחותיהם מבססות את מסקנותיהם במידה זו או אחרת . הטיעונים ( 6 ) - ( 2 ) נראים החלטיים יותר : נראה שכוונת השימוש בהם היא להבטיח את אמיתיות המסקנות על יסוד אמיתיות ההנחות . טיעונים דדוקטיביים מתיימרים להקנות , בכפוף לאמיתיות הנחותיהם , ודאות מלאה באמיתיות מסקנותיהם . 1 לגבי שפות הדיבור ההנחה הזאת מוגזמת ; חלק נכבד מן הטענות שבני אדם מביעים באמצעות פסוקים אינן חד-משמעיות , גם כאשר הקשרן מוסכם על הכל . למשל ' התמונה יפה ' עשוי להחשב ( בהקשר נתון ) לאמת במידה מסוימת , אבל לא לגמרי ( מפני שהיופי אינו מוגדר באופן חד-משמעי ) . 2 למשל , ' היום יום ראשון ' ו- ' מחר יום שני ' ייחשבו לפסוקים שונים ( המביעים אותה טענה ); אבל ' אבוא , אם תקרא לי ' ו- ' אם תקרא לי – אבוא ' ייחשבו , לענייננו , כאותו פסוק , וכך גם ' דנה ורמה ממהרות ' ו- ' דנה ממהרת ורמה ממהרת ' .

האוניברסיטה הפתוחה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help