sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

בנוגע לתוצאות המחקר יכולות להשפיע באופן לא מודע על התנהגותו כלפי משתתפי המחקר , על התנהגותם שלהם ועל ניתוח תוצאות המחקר . ביחידה 6 דנו בסוגי התוקף של ממצאי הניסוי ובאיומים עליהם , והבחנו בין תוקף פנימי לבין תוקף מבנה ובין ארטיפקט לבין קונפאונדינג . נזכיר בקצרה מושגים אלה : תוקף פנימי נוגע לשאלה האם המשתנה הבלתי-תלוי הוא שגרם להבדלים במשתנה התלוי ולא משתנה חיצוני אחר . בהקשר זה הגדרנו ארטיפקט כמשתנה חיצוני המובחן מהמשתנה הבלתי-תלוי והמשמש הסבר חלופי לשונות במשתנה התלוי וגורם בכך לטעות שיטתית . למשל , הבדל שנמצא בין קבוצת הניסוי שקיבלה תרופה לבין קבוצת הביקורת שלא קיבלה תרופה היה יכול להיגרם גם מהבדל בגיל החולים בשתי הקבוצות . הגיל הוא ארטיפקט . תוקף מבנה נוגע לשאלה האם אפשר להכליל את הממצאים בדבר הקשר בין המשתנים התצפיתיים אל המשתנים התיאורטיים . הכללה כזאת נתונה בסכנה כאשר אין הלימה טובה בין המשתנה התצפיתי למשתנה התיאורטי . בהקשר זה של תוקף מבנה הגדרנו קונפאונדינג כמשתנה נוסף שאיננו מובחן מהמשתנה הבלתי-תלוי ומשמש הסבר חלופי לשונות במשתנה התלוי וגורם לטעות שיטתית . המשתנה הבלתי-תלוי הנצפה אינו מבטא רק את המשתנה הבלתי-תלוי התיאורטי אלא גם משתנה נוסף שיכול לשמש הסבר חלופי . למשל , הבדל שנמצא בין קבוצת ניסוי שקיבלה תרופה לבין קבוצת ביקורת שלא קיבלה תרופה יכול לנבוע גם מציפיות הנחקרים בקבוצת הניסוי לשיפור במצבם עקב קבלת התרופה . ביחידה 6 ציינו שציפיות החוקר , ציפיות הנחקר ומניעי הנחקרים נחשבים למשתנים שקשה יחסית להפרידם מהמשתנה הנחקר , ולכן מקובל לראותם כקונפאונדינג ולא כארטיפקט .

האוניברסיטה הפתוחה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help