sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מבוא בחיבור זו אבקש לפתח גישה חדשה לשאלת יחסה של המדינה הדמוקרטית לדת . במרכז גישה זו עומד רעיון אחד : הכרחי לאמץ את צמד העקרונות " חופש דת" ו"חופש מדת" כדי שהסמכות הפוליטית של המדינה הדמוקרטית תיחשב לגיטימית . משתמע מכך שעל המדינה לכבד לא רק את חופש הדת של אזרחיה אלא גם , ובו בזמן , את זכותם לחופש מדת . חוקרי משפט ופילוסופים פוליטיים מתקשים לתת פשר לשני עקרונות מוכרים למשפט ולתרבות של מדינות מודרניות רבות — חופש דת וחופש מדת . הבעיה שחוקרים אלו נתקלים בה היא למעשה משולשת : ראשית , מדוע דווקא הדת ומאמיניה — הם ולא אחרים — נהנים מיחס חיובי מצד המדינה בדמות הזכות לחופש דת ; שנית , מדוע דווקא הדת ומאמיניה — הם ולא אחרים — סובלים מיחס שלילי מצד המדינה בדמות הזכות לחופש מדת ; שלישית , גם אילו היה אפשר לתת הסבר מספק לכל אחת מן השאלות שלעיל בנפרד , שאלה קשה היא אם אפשר לחשוב עליהן במאוחד , כשני חלקיו של השלם . תשובה שלילית מנביעה את המסקנה שמתח תמידי שורר בין שתי הזכויות הנידונות , ולפיכך יישובן , זו בצד זו , הוא לעולם ביטוי של איזון אד–הוקי בין זכויות המושכות לכיוונים שונים ואף הפוכים . הקושי המרכזי העובר כחוט השני בשלוש השאלות הללו הוא היחס המיוחד — לעתים לחיוב ולעתים לשלילה — שמקבלים המאמין או המאמינה . שהרי חברה חופשית היא חברה שמורכבת מריבוי של תפיסות טוב ומתרבויות שאינן מתקראות או נתפסות " דתיות . " אף על פי שאין סיבה אפריורית להניח שתפיסות אלו הן בהכרח חשובות פחות מתפיסת טוב דתית , בכל זאת אין הן זוכות להתייחסות נבדלת — לחיוב או לשלילה — במשפט ובמוסכמות החברתיות הנוהגות . דרך אחרת להביע פליאה מהיחס המיוחד שהדת נהנית ממנו היא התבוננות במגוון האופנים שהמשפט יכול להגן בהם על מאמינים , כחלופה לחופש הדת , או להגן על הלא מאמינים מפניהם , כחלופה לחופש מדת . חשבו , למשל , על המקרה הראשון של הגנה על המאמין : אפשר לתת הגנה משפטית בעזרת שילוב של זכויות כגון

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help