sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

עובדה היא שקרוב 100 % ל– מהיהודים בישראל מגדירים עצמם יהודים . ישנם רק ישראלים מעטים מאוד , דוגמת הכנענים וממשיכיהם , שחולמים לכונן מן המסד תרבות ישראלית–כנענית " חדשה" שאינה מבוססת כלל על סמלי תרבות יהודיים . ואולם נוסף על כך שמהלך מהפכני כביכול של בניית תרבות חדשה יש מאין אינו אפשרי כלל ( כי אין תרבות שאינה מבוססת על שפה ותרבות קיימות , ( ברור לחלוטין שאופציה תרבותית זו נדחית על ידי הרוב הישראלי היהודי — החילוני והדתי כאחד . באופן דומה , רוב מוחלט של הישראלים — חילונים ודתיים , יהודים וערבים — הם גם בעלי " זהות דמוקרטית . " העובדה המשמחת הזו אינה עניין חדש , אלא היא פרי של תהליכים עמוקים של מודרניזציה וחילון פוליטי ותרבותי שעברו רוב הקהילות היהודיות באירופה וחלק גדול של יהודי העולם המוסלמי . משמעותם של תהליכי חילון אלו הייתה ההפרדה שעשו היהודים המודרנים — גם הדתיים — בין אמונתם הדתית ותרבותם הפרטיות לבין דבקותם ( במרחב הציבורי–אזרחי ) בדמוקרטיה , בשלטון החוק , בזכויות האדם וברעיון האזרחות האוניברסלית . כך בישראל וכך בעולם . זו עובדה חשובה שמסבירה את השתלבותם המהירה של המהגרים היהודים במעמד הבינוני במדינות המערב ובראשן ארצות הברית . היא מסבירה גם את הצלחתה של החברה הישראלית להקים מדינת חוק דמוקרטית חרף הנסיבות הקשות שבהן הוקמה המדינה . דורות של ישראלים — יהודים וערבים — נולדו והתחנכו במציאות של מדינת חוק דמוקרטית , עד כי ניתן לומר שהדמוקרטיה היא רכיב מרכזי בזהותם של הישראלים . הביטוי " מדינה יהודית ודמוקרטית" לא רק תורם למגזורה של החברה הישראלית ולהעמקת השסעים והמתחים התרבותיים , הדתיים והלאומים בקרבה , אלא הוא גם מעוות לאחור את ההיסטוריה הציונית . הוא יוצר את הרושם כאילו המתח בין " יהודית" ל"דמוקרטית" הוא מתח יסוד בתנועה הציונית ובחברה הישראלית , ולא היא . היהדות נתפסה בתנועה הציונית כרעיון לאומי מגשר ומשתף ולא כ"ערך" עצמאי המנוגד לדמוקרטיה או לרעיון המדינה . למעשה , המילה " יהדות" עצמה כמעט שלא הייתה בשימוש עד לשנים האחרונות . היהודים מעולם לא ראו סתירה בין דתם או תרבותם היהודיות לבין היותם אזרחיה של מדינת חוק דמוקרטית . ה"מתח" המזיק הזה הומצא רק בשנות התשעים של המאה העשרים .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help