sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

אפילו על הכותרת המדויקת ) ועם זאת לבטא — איכשהו — את הזהות היהודית של המדינה במשפטה . הספר מראה שהניסיונות הללו מיותרים ואפילו מסוכנים . ברור שזהות ותרבות אינן מותנות בהכרזות משפטיות חגיגיות . היהודים בישראל היו יהודים וציונים גאים בזהותם גם לפני שנת , 1992 שבה הכריז החוק הישראלי לראשונה כי ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית , ויש להניח שהם היו ממשיכים לדבוק בזהותם היהודית גם אלמלא הכריז החוק על יהדותה של המדינה או חייב את השופטים לפנות במקרים מסוימים לעקרונות ממורשת ישראל . ברור שדבר לא ייגרע מזהותה היהודית של ישראל , וברור שלא יאונה כל רע לתרבות היהודית גם אם חוקי היסוד של מדינת היהודים ישתקו בשאלת הזהות . עדיין יהיו בישראל יותר משישה מיליון יהודים שיחיו חיים יהודיים מלאים , תוססים ומגוונים — עם חוק או בלעדיו . ברור גם שעיגון הזהות במשפט לא מחזק את הזהות היהודית ולא " מעמיק" אותה או מגן עליה מפני סכנות הדלדול והכליה שלכאורה מאיימות עליה . מלבד העובדה שהתרבות היהודית בישראל כלל אינה נמצאת בסכנה ( ההפך הוא הנכון , !( ההיסטוריה מלמדת שעיגון הביטויים " מורשת ישראל" או " מדינה יהודית ודמוקרטית" בחוק הישראלי כלל לא חיזק את זהותה היהודית של המדינה , לא קידם את " ישראליותו" של המשפט הישראלי ובוודאי שלא סייע למאמצים להשתית את המשפט הישראלי על תוכן יהודי מהותי . יתר על כן , הצהרות כאלה דווקא מסכנות את החברה הישראלית ביוצרן מתח מלאכותי בין יהדות לדמוקרטיה . ייתכן שמנסחי התבנית " מדינה יהודית ודמוקרטית" ביקשו בסך הכול לבטא את הרעיון של ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי , אבל הם התרשלו בניסוחם וטבעו ביטוי אומלל המעמת בין יהדות לדמוקרטיה כשני " ערכים" העומדים במתח זה עם זה . הביטוי האומלל הזה — " מדינה יהודית ודמוקרטית" — מלבה מתחים , יריבויות ושסעים חברתיים משום שהוא יוצר את הרושם המוטעה שהחברה היהודית בארץ מורכבת משני מחנות ( או מגזרים ) האוחזים כל אחד בחד–נס שלו : יהודים מול דמוקרטים , דתיים מול חילונים , שוחרי התרבות היהודית מול " מתייוונים" מודרנים המעדיפים ערכים אוניברסליים דוגמת אזרחות ודמוקרטיה . זו כמובן פרכה עצובה ומסוכנת . אין באמת — ומעולם לא היו — שני מחנות כאלה בארץ . כל הישראלים היהודים — דתיים וחילונים — הם בעלי זהות יהודית שרואים ביהדותם תרבות לאומית ( שסמליה נוצרו אי אז במסגרת דתית . ( יש להם תפיסות שונות של יהדות , אך

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help