sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

היהודית המודרנית — ובכלל זה היישוב היהודי והחברה הישראלית — נחלקה בהגדרת " היהדות , " " התרבות היהודית" ו"המשפט היהודי–עברי" ולא ידעה כיצד לתרגמם למשפטה של מדינת ישראל המודרנית . לפיכך נמנעו התנועה הציונית , ואחר כך מדינת ישראל , מלהיכנס לוויכוח התרבותי בעניין התוכן היהודי–עברי של המשפט . מוזר ככל שהדבר יישמע לכמה מחברי הכנסת ואנשי הרוח של ימינו — מנהיגי התנועה הציונית ומדינת ישראל מעולם לא ראו צורך לעגן את זהותם היהודית בחוקים ובמסמכים משפטיים , ואפילו לא להכריז בחוק על יהדותם או על זו של המדינה . הרי הנחת היסוד הציונית הייתה שלא הצהרות משפטיות חגיגיות יכוננו את הבית הלאומי היהודי , אלא רק עלייתם של היהודים ארצה ובנייתן של חברה ושל מדינה ריבונית שבה יהיו היהודים רוב . נוסף על כך היה ברור להם שכל עיסוק אינטנסיבי בשאלות של זהות ותרבות במשפט מסכן את הממלכתיות בישראל , שכן הוא מאיים להטיל את החברה הישראלית למערבולת של מלחמת תרבות שעלולה אף להתדרדר לאלימות ולמלחמת אחים . זו הייתה עמדתם העקבית של חובבי ציון , בנימין זאב הרצל , הרב יצחק יעקב ריינס , זאב ז'בוטינסקי ודוד בן–גוריון . במובן זה הניסיון לעגן רשמית את הזהות היהודית–ישראלית בחוק יסוד הוא מהלך פוסט–ציוני . הספר מתעמת בעיקר עם הניסיונות המאוחרים לעגן את הזהות היהודיתישראלית במשפט . עד לשנות השמונים של המאה העשרים התמקדו החסידים המעטים של רעיון עיגון התרבות היהודית במשפט בניסיונות עקרים לעצב תוכן יהודי–עברי למשפט ( מה שמכונה — מפעל המשפט העברי ) או לפחות להעניק לו " צביון יהודי . " כאמור , מאמצים אלה נכשלו מכיוון שלא הייתה הסכמה בחברה הישראלית בשאלה מהו התוכן או הצביון היהודי שיש להעניק למשפט הישראלי וכיצד — אם בכלל — ניתן לתרגם תרבות לנורמות משפטיות . מאז שנות השמונים של המאה העשרים בחרה הכנסת ללכת בדרך אחרת — הצהרות משפטיות חגיגיות ( ומעורפלות ) הקובעות שישראל היא " מדינה יהודית ודמוקרטית , " ששופטיה צריכים לפסוק לפי עקרונות אתיים ופוליטיים מתוך " מורשת ישראל" ושעל " המשפט העברי" להנחות את מחוקקיה ורשויותיה . חברי הכנסת קיוו , כך נראה , שהצהרות כגון אלו יאפשרו להם לאחוז את המקל בשני קצותיו , כלומר להימנע ממלחמות התרבות הקשות הכרוכות בניסיון לעצב למשפט הישראלי תוכן יהודי–עברי–ציוני–ישראלי ( מעולם לא הושגה הסכמה

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help