sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:140

באמצעות מרכזי סיוע ומידע , בדומה לאלה שהוקמו בארצות הברית כמתואר לעיל . כך או כך , בסופו של דבר הליך הגישור נועד לשחרור הדיון ממסגרות משפטיות ולהעדפת הפתרונות המעשיים על פי הסכמות הצדדים . בכל הנוגע לנוכחות הילד בהליך , יש לשקול כל מקרה לפי נסיבותיו בהתאם לנושא המחלוקת ועמדות הצדדים . בהחלטה מיהו המגשר ( או מיהם המגשרים ) צריך לשאול מה עדיף : מגשרים מקצועיים – שיש או אין להם מומחיות בתחום החינוך – לצורך הכוונת הצדדים וסיוע בבניית ההסכמות , או מגשרים המייצגים את הצדדים , כלומר מגשר אחד מטעם ההורים והאחר מטעם מערכת החינוך ? נראה שהחלופה הראשונה עדיפה , ומתאימה יותר להליך הגישור שבו המגשר אינו ״מייצג״ את הצדדים , עמדתו , דעתו והשקפותיו אינן רלוונטיות להליך , והוא מביא עמו רק את יכולתו המקצועית וניסיונו הגישורי . שאלה נוספת המחייבת חשיבה היא האם ראוי למנות מגשר קבוע לסכסוכים בתחום החינוך או שיש למנות מגשר ״אד הוק״ ( אולי מתוך רשימת מגשרים ) בכל מקרה שסכסוך מועבר לגישור ? נראה שמינוי מגשר או צמד מגשרים קבוע ישרת טוב יותר את מטרות הגישור , הן מפני שהזמינות תקצר את ההמתנה לקיום ההליך , והן מפני שכך יימנעו לחצים ועיכובים פרוצדורליים שיבקשו הצדדים לעשות מחמת התנגדותם למינוי מגשר זה או אחר או בשל התעקשותם על מינוי מגשר מסוים . בתכנון מערך הגישור יש לתת את הדעת גם לשאלת מקום הגישור ומספר מוסדות הגישור שראוי להקים - האם בכל בית ספר , בכל רשות מקומית , או במוסד ארצי אחד ? נראה כי מוסד ארצי אחד אינו מעשי . קיום הגישור במקום הסמוך למקום מגורי הצדדים יפשט את ההליך , ימנע מהם את הטרחה לנסוע למרחקים ויסייע בקיום ההליך על הרקע וההווי המקומיים . אלא שמינוי מגשרים לכל בית ספר בנפרד נראה מיותר . יחסית למספר התלמידים מספר המחלוקות הבלתי פתירות במשא ומתן ישיר אינו גדול , והן עדיין בגדר חריג . ההוצאה הכספית הכרוכה במיסוד הליך הגישור אינה מצדיקה מינוי מגשרים לכל מוסד חינוכי , ודי אם מוסד כזה יעמוד לרשות כל רשות מקומית , בוודאי בשלב הראשון , הניסיוני . ( לעניין זה ראוי לערוך מיפוי של נושאי הסכסוכים ואופיים . ( למנגנון הגישור יש גם חסרונות וסיכונים . פתיחת פתח להליך הניתן בחינם וזמין לכל ההורים , הליך שבו הם יכולים ״לגרור״ את מערכת החינוך – אם זה המורה והמנהל ואם זו הרשות המקומית – לבירורים טרחניים עקשניים נוספים , בלי לעשות מאמץ כן לפתור את הסכסוך במשא ומתן ישיר עם הצד השני , עלולה לדרבן הורים לעשות שימוש לרעה בכלי שניתן להם , להרבות במחלוקות ואולי גם להעצים אותן . סיכונים אלה יתבררו במשך הזמן , ומכל מקום אין בהם כדי להפחית מהתועלת והיתרונות של פתרון סכסוכים בדרך של גישור . כאמור , הגישור הוא הליך וולונטרי של הצדדים המשתתפים בו ויש להם הזדמנות לתאר את בקשתם ומצוקותיהם בפתיחות ובשפה שאינה משפטית . החיסיון החל על הדברים הנאמרים

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help