sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:89

קשר חיובי בין הישגים במתמטיקה ובין קישור ההישגים הלימודיים של התלמיד לתוכניותיו בעתיד . הסקירות אוששו את המסקנה לגבי מועילותה של מעורבות הורים , אולם הושם בהן דגש על התאמת סוג המעורבות והקשר עם ההורים – למאפייני התלמיד וצרכיו , כמו גם למאפייני המשפחה ומוסד הלימודים . מכאן גם שההכרה בחשיבותה של מעורבות ההורים קיימת בכל שכבות האוכלוסייה , גם בקרב קבוצות מיעוט . ( Cousins & Mickelson , 2011 ) יחד עם זאת יש מקום לשאול , האם כל הילדים נהנים מהיתרונות של מעורבות הורים ? נראה כי לא לכל ההורים השייכים לקבוצות חברתיות שונות מתאפשרים אותן הזדמנויות להשקיע בחינוך ילדיהם , אותה נגישות ואותו קשר עם בית הספר . בקבוצות חברתיות לא דומיננטיות ההורים מודעים לחשיבות המעורבות ולדרכים שבהן הם יכולים וצריכים להיות מעורבים . הם גם מודעים למכשולים שעלולים לעמוד בדרכם ומוכנים להתמודד איתם . ( Cousins & Mickelson , 2011 ; Turney & Kao , 2009 ) בפרק הנוכחי אנו מתייחסים לדפוסי מעורבות של הורים מקבוצות חברתיות שונות , להסברים להבדלים בדפוסים האלה ולדרכים לקידום מעורבות הורים בקרב קבוצות מיעוט . חלק נוסף של הסקירה יתמקד בספרות הקיימת בישראל . יש לציין כי בשל החפיפה הקיימת בין מעמד ואתניות לא ניתן לעשות בספרות הבחנה שיטתית ברורה בין מעורבויות של הורים מקבוצות חברתיות שונות ( ראה גם . ( Hill , 2011 על כן יש במהלך הסקירה התייחסות כללית לקבוצות חברתיות דומיננטיות ולא דומיננטיות , לצד התמקדות ספציפית בקבוצות מיעוט אתניות או קבוצות מעמדיות שונות , בהתאם לספרות המדווחת . דפוסי מעורבות הורים מהספרות המחקרית ניתן ללמוד כי מעורבות ההורים נוטה להיות בעלת עוצמות ודפוסים שונים בקרב קבוצות מעמדיות ואתניות שונות . בעניין מידת מעורבות הורים בחינוך ילדיהם אין ממצאים עקביים בנוגע להבדלים אתניים או מעמדיים ( ר׳ סקירה אצל Robinson & . ( Harris , 2014 בהקשר זה חשובה ההבחנה בין מעורבות בבית הספר לבין מעורבות בזירה הביתית ( ר׳ בעניין זה בפרק המבוא . ( יש מחקרים המצביעים על כך שמשפחות מקבוצות מיעוט אתני ומשפחות מעוטות משאבים כלכליים , ממעמד נמוך , נוטות להיות מעורבות בחינוך בזירה הביתית במידה לא פחותה מהקבוצה הדומיננטית ( ר׳ למשל Henderson & . ( Mapp , 2002 הורים מקבוצות מיעוט הפגינו ידע בנוגע למה שנדרש הורה לעשות בזירה הביתית - להדגיש מודעות עצמית , לעודד את הילד ולאפשר את עצמאותו , לתמוך בו מבחינה רגשית ולאפשר מקום וזמן לביצוע מטלות בבית ובבית הספר . ההורים גם רואים את עצמם כמגיניו של הילד ( advocates ) ועוזרים לו להתמודד עם ביטויים של אפליה Cousins &) . ( Mickelson , 2011

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help