sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:87

מעורבות הורים : ההיבט החברתי תרבותי הקדמה במדינת ישראל דרים בכפיפה אחת בני אדם ממוצאים אתניים שונים ומתרבויות שונות ומגוונות . להלן נטען כי במדינה כזו קיימת חשיבות לחינוך לרב תרבותיות ולגישה מכילה של מערכת החינוך כלפי הורים מתרבויות מיעוט . המונח ״רב תרבותיות״ יכול להתייחס לכמה מושגים : . 1 מצב שבו חברה כלשהי או מדינה כלשהי ״כוללות תרבויות ( או תרבויות משנה ) רבות , המשפיעות זו על זו תודות לפעולות גומלין בין יחידים המזדהים איתן ( או מסתמכים עליהן ) ״ ( גוטמן , , 2002 עמ׳ . ( 325 . 2 אידאה של פלורליזם תרבותי , לפיה חברה צריכה לכלול ( ואף לקדם בברכה ) תרבויות מגוונות ולהיות מסוגלת לקבל אנשים ממגוון רחב של תרבויות . . 3 תהליך שדרכו אדם מפתח יכולות ליצור קשרים עם אנשים המשתייכים למגוון תרבויות , לקבל את האנשים האלה ולהבינם . החינוך לרב תרבותיות כולל חינוך לדחייה של אפליה בבית הספר ובחברה ולקבלת ע ֶ קרון הפלורליזם ( בכל צורות הביטוי שלו : גזע , לשון , דת , מעמד כלכלי , מגדר ועוד ) על ידי התלמידים , ההורים והמורים . תהליך זה מאפשר שתכניות הלימודים , שיטות הלימוד , מערכות היחסים בין תלמידים , מורים והורים ותפיסת טבע הלמידה יתנהלו על פי גישה פדגוגית ביקורתית המובילה לשינוי חיובי בידע של התלמידים ובפעולותיהם . ( Nieto , 1992 ) אלחאג׳ ( 1998 ) טוען שקיימת הבחנה ברורה בין פלורליזם , המתאר מבנה חברתי מסוים במצב נתון ואינו מלווה בהכרח באוריינטציה רב תרבותית ( מצד הציבור או מצדה של מערכת החינוך הממסדית , ( לבין רב תרבותיות כמדיניות הדוגלת בשמירה על זהותן העצמית של קבוצות אוכלוסייה הנבדלות זו מזו ומקיימת מערכת חינוך שוויונית . החינוך לרב תרבותיות חייב להיות מבוסס על שני עקרונות מרכזיים : על הנכונות לכבד את זכותה של כל קבוצה בחברה להיות שונה , לשמר את תרבותה ולקיים את אורח חייה הייחודי , ועל ההכרה בחשיבותה של אזרחות משותפת , תרבות בצד תרבות , הנבנית על ידי חשיפה הדדית לערכים התרבותיים של האחר ובאמצעות יצירת מעגל של ערכים משותפים ( יונה , ; 2005 תמיר , . ( 1998 בחברות המאופיינות בהטרוגניות תרבותית נחוצה כשיר וּ ת רב תרבותית . כשיר וּ ת כזאת כוללת את היכולת להבין מסגרות תרבותיות שנבדלות מן המסגרת התרבותית האישית , לתקשר בתוכן ולהשתתף בהן , וכן להשתתף יחד עם בני תרבויות שונות במסגרת אזרחית במדינה אחת . כשירות כזו כוללת פיתוח של בקיאות לשונית ורכישת ידע על תרבויות אחרות בתוך אותה מסגרת סוציו פוליטית ( אבו סעד , . ( 2007 בית הספר הוא המקום האידאלי שבו

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help