sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:137

משותפות , הכשרה בגישור , מפגשים של הורים ואנשי צוות הוראה עם יועצים ליישוב סכסוכים , תכניות סיוע הדדי בין הורים להורים , הקמת מרכזי מידע להורים ועוד . באחת המדינות ( מיין , ( אף החלו לשתף קבוצות של בעלי עניין בחינוך המיוחד - לרבות הורים - בתהליכי החקיקה בנושא זה . בנוסף לכל אלה , מעמידות מספר מדינות לרשות ההורים המגישים תלונות ובקשות לשימוע , case manager הבוחן את הקונפליקט , מנתח אותו יחד עם ההורים ונותן הסברים על המצב המשפטי והאפשרויות העומדות בפניהם לפתרון המחלוקת . במספר מדינות קיים ״מתווך טלפוני״ , העומד אף הוא לרשות ההורים בהבנת המחלוקת ובהכנה לגישור . מדובר בחקיקה שהתפתחה תוך כדי ניסוי וטעייה , חקיקה שאף הביאה ליוזמות חברתיות יצירתיות ויישומה הולך ומתגבש מתוך מטרה להפחית באופן משמעותי את הקצנת הקונפליקטים ולמצוא פתרונות לשביעות רצון כל המעורבים , בשיתוף ובהבנה . הנקודות המרכזיות הבולטות בחוק ובכל הכלים הנספחים אליו כמתואר לעיל הן , בראש ובראשונה , קביעת מסגרת זכויות ויידוע ההורים בהן , שיתוף ההורים בגיבוש תכניות הלימודים ובניית מערך גישורי , בצורותיו השונות , לפני דיון בפני גורם שלישי בהליך פורמלי משפטי , שבו נכפית התוצאה על הצדדים . בתוך כל המערכת הזאת נותנות המדינות סיוע מקצועי להורים בדרכים שונות ובכך מצמצמות את חוסר האיזון בין ההורים לרשויות . לא נעלם מעינינו כי החקיקה עוסקת בתחום ספציפי ומיוחד , אך עקרונותיה והכלים שהיא מספקת , בשינויים המתחייבים , יכולים להוות תשתית למסגרת כוללת ביחסי הורים עם מערכת החינוך במגוון רחב יותר של נושאים . את הדיון האקדמי על אודות ההבדלים התאורטיים והמעשיים בין שיתוף , שותפות , מעורבות וכיו״ב מחליפה תכנית מעשית המעצימה את הצדדים ומספקת מסגרת ידועה של חובות , זכויות ואחריויות . מסגרת זו נקבעת לאחר שמיעת הצדדים , היא ידועה לכולם והיא מספקת כלים מתאימים לפתרון חילוקי הדעות , תוך מתן סיוע המעניק להורים כבוד , ידע , ייעוץ , שוויון וכוח מול רשויות החינוך . אין בדעתנו להמליץ על העתקת המודל כפי שהוא , אלא לאמץ את עקרונותיו ולבנות תכנית המבוססת על אותם אדנים . במודל האמריקאי שהוצג לעיל , ההפחתה המשמעותית בפניות לבית המשפט היא תולדה של הסכמת הצדדים לנצל באופן מושכל את הדרכים האלטרנטיביות לפתרון הסכסוך . בהעדר הסכמה להיעזר בדרך אלטרנטיבית , או כשדרך זו נכשלת , עובר הקונפליקט להכרעת גוף מכריע , בהליך שיפוטי שאיננו בית משפט רגיל , ורק ערעור עליו מגיע לבית משפט . הצדדים רשאים לסרב להיעזר בדרכי הביניים , ולגשת היישר להליך השימוע . המודל האנגלי מול המודל האמריקאי עומד המודל האנגלי שלפיו שערי בית המשפט אינם נפתחים לדיון בין הורים למערכת החינוך לפני שמוצו ( בחוסר הצלחה ) כל ההליכים המינהליים הקודמים הקבועים בחוק . הבדל נוסף : השימוש באמצעים אלטרנטיביים אינו מותנה בהסכמת הצדדים .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help