sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:136

קובע הוראות פרוצדורליות שנועדו להגן על זכויות הילדים ומשפחותיהם . את הרכבת תכנית הלימודים המיוחדת לכל תלמיד , את ההערכה של מצבו ואת יישום התכנית רואה החוק כמשימה משותפת של התלמידים והוריהם יחד עם בית הספר . החוק קובע מספר זכויות בסיסיות ( בקשת ייעוץ ועזרה כשהורים רואים צורך בטיפול מיוחד , בקשה לבצע הערכה של הילד , עיון בכל הרישומים הנוגעים לילד , שותפות בקביעת תכנית הלימודים האינדיווידואלית של הילד , הסכמה בכתב של ההורים לתכנית ועוד , ( והזכויות האלה מרוכזות בחוברת הנמסרת להורים . אותה חוברת כוללת גם הסברים על זכות ההורים להגיש תלונה לרשויות החינוך וכן על ההליכים העומדים לרשות הצדדים ליישוב מחלוקות . יש להעיר כי חוק החינוך המיוחד , התשמ״ח , -1988 מעגן אף הוא זכויות דומות , אך פעילות ההסברה המאפיינת את גישת ה IDEA במודל האמריקאי חסרה מאוד אצלנו . כבר בשלב הראשוני , כשההורים עוסקים יחד עם בית הספר בבניית תכנית הלימודים עבור הילד , ( Individualized Education Program – IEP ) מתגלים חילוקי הדעות בדבר צורכי הילד והתכנית המתאימה , ועל מנת לאפשר דיון מכובד וענייני באווירה טובה , נעזרים במספר מדינות במסייע חיצוני ( facilitator ) העוזר בניהול הדיון . במתכונתו המקורית קבע החוק כי מחלוקות יידונו ויוכרעו בידי בעל סמכות הכרעה hearing ) ( officer בהליך שימוע . ( Due Process Hearings ) מדובר בהליך אדוורסרי , בדומה לדיון בבית משפט , שבו כל צד מביא עדים , לרבות עדים מומחים , טוען טענות משפטיות וכיו״ב , ושבסופו מחליט קצין השימוע החלטה המחייבת את הצדדים . הפרקטיקה לימדה כי הליך זה לוקה בכל החסרונות של דיון משפטי , כפי שתואר לעיל ( פורמליזם , יריבות , הקצנה , כעס , מרירות וכו׳ , ( מתמשך לאורך זמן וכרוך בהוצאות מרובות על הכנת חוות דעת מומחים ושכר טרחת עורכי דין המתמחים בחוק זה . לנוכח חולשותיו של הליך השימוע הוכנס הגישור כמנגנון אלטרנטיבי וק וֹ דם להליכי השימוע . למרות יתרונותיו הבולטים של הגישור , גם הוא אינו נקי מקשיים . אופן היישום של ההליך שונה ממדינה למדינה . אין אחידות בכל הנוגע להכשרת המגשרים וגם לא בשאלה אם רשאים הצדדים להיות מיוצגים בגישור על ידי עורך דין . בנוסף יש הטוענים כי הפנייה לגישור רק אחרי שמוגשת תלונה לקצין השימוע היא מאוחרת מדי ונעשית אחרי שנוצרה יריבות המקשה על הליכי הגישור . למרות שאלות וקשיים אלה , שהולכים ומוצאים את פתרונם בכל מדינה על פי דרכה , אין מחלוקת כי הליך הגישור אפקטיבי ועדיף על השימוע . לצד הגישור הוקם מוסד נוסף של ״פגישת פתרון״ , ( Resolution Meeting ) פגישת חובה המתקיימת תוך 15 ימים מיום הגשת התלונה ובקשת השימוע ובה נפגשים ההורים עם נציגי סוכנויות החינוך במטרה לנסות ליישב את המחלוקת . ניתן לוותר על הפגישה אם שני הצדדים מסכימים לגישור , או ששניהם מבקשים בכתב שלא לקיימה . במקביל להליכים ההדרגתיים המתוארים - פגישת הפתרון , הגישור והשימוע - שנקבעו בחוק , פיתחו מדינות שונות את המודעות להליכי פתרון סכסוכים ואת הידע הקשור בהם . הפיתוח הזה נעשה על ידי הזמנת הורים ומחנכים לקורסים במיומנות משא ומתן וקבלת החלטות

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help