sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:82

תקשורת באמצעות מסרים מיידים והודעות ווטסאפ ופייסבוק ערוצי תקשורת אלה הם חדשים יחסית ומתבססים על שימוש ברשתות חברתיות . בשלושת הערוצים ( ווטסאפ , פייסבוק ומסרים קצרים מיידיים ) ניתן להעביר גם מסרים באמצעות מילים וגם תכנים של מולטימדיה ( וידאו ותמונות . ( קיימת מעט ספרות על השימוש בהם למטרות בית ספריות ולכן עיקר עבודת הוועדה התבסס על ממצאיו של מחקר באמצעות קבוצות מיקוד שכונסו ופעלו על פי הזמנת הוועדה ( קורץ , . ( 2014 נראה שעיקר השימוש בערוצי התקשורת החדשה בין הורים למורים הוא בכיתות נמוכות – בגן הילדים ובבית הספר היסודי . הערוצים משמשים להעברת הודעות ומידע לא פורמלי , ולשיתוף של הורים בחיי הגן ובית הספר . בעיקר מועברות באמצעותם תמונות על פעילות בבית הספר ועל פעילות הילדים . שימוש בווטסאפ , ובמידה פחותה שימוש ברשת החברתית פייסבוק , כאמצעי תקשורת מיידי מתאים יותר לשימוש בטלפונים חכמים . מכיוון שרק חלק מהאוכלוסייה עושה בהם שימוש , רצוי לא להפעילם לפני שמבררים שכל ההורים בעלי טלפונים חכמים . ווטסאפ : הורים רואים בווטסאפ אמצעי תקשורת המעניק תחושה של קהילתיות בבית הספר . התקשורת מהירה מאוד , כותבים ועונים , ומידת האינטראקטיביות נותנת תחושה שדומה לשיחה פנים אל פנים . אך גם באינטראקטיביות יש החיסרון של תגובה מהירה , ללא מחשבה ועריכה מראש . כן קיימת סכנה של תגובה לכלל הקבוצה , אפשרות שעלולה לגרום למבוכה ואף להפרת הפרטיות של תלמידים . השימוש העיקרי שנעשה בערוץ הווטסאפ הוא עדכון מהיר של הורים במטלות כיתתיות . ניתן ליצור קבוצה של הורים בווטסאפ ולהעביר גם הודעות וגם תמונות . במובן מסוים מדובר בתקשורת עשירה יותר מדואר אלקטרוני , כי באמצעות הטלפון החכם ניתן לצלם את המטלה או את העמוד בספר שיש ללמוד , ולהעביר את התמונה כהמחשה להורים . בעת פעילות בית ספרית או כיתתית העברת תמונה או קטעי וידאו בזמן אמת עשויה לעורר תחושה של נוכחות משותפת בפעילות הבית ספרית , למרות אי הנוכחות הפיזית . כמו כן ניתן לצלם אמצעי עזר אחרים כגון גרפים או לוחות ולהעבירם באמצעות היישומון להורים . עם זאת , המחקר בקבוצות מיקוד מצא גם ביקורת רבה על השימוש באמצעי זה לשם תקשורת בין הורים למורים . ההורים שותפים לקבוצה , כולם מקבלים את ההודעות , חלק מההורים מגיבים ואף הופכים לפעילים ואפילו פעילים למדי . פעלתנות יתר של חלק מההורים עלולה להביא להשתלטות של מעטים מהם על כלל התקשורת בין ההורים למורים . חלק מההורים רואים בחילופי המסרים – בעיקר בתגובות או בשאלות שההורים שולחים לכל הקבוצה – העברה של מידע מיותר . עודף המסרים שיכול להיווצר כתוצאה מכך שכל הורה מגיב גורם לסינון של הודעות ולאפשרות של אובדן מידע חשוב ( קורץ , . ( 2014 פייסבוק : דווח על מעט מאוד שימוש בפייסבוק כערוץ תקשורת בין הורים לבין מורים . מספר לא מועט של הורים טענו שבתקשורת באמצעות קבוצת פייסבוק קיימת בעיה של גבולות . קבוצה שמטרתה לשמש אמצעי תקשורת מקצועי של הורים ומורים עלולה בקלות רבה מאוד

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help