sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:35

צורכי המתבגר מהקשר בין המערכת המשפחתית למערכת הבית ספרית : הקשר בין המשפחה לבין בית הספר – מערכת המסו במונחי התאוריה האקולוגית - חייב גם הוא להתאים את עצמו להקשר ההתפתחותי של גיל ההתבגרות . התלמיד המתבגר , בניגוד לעמיתו הצעיר , אינו יכול להיוותר בתפקיד פסיבי – הוא חייב להיות חלק אינטגרלי מהקשר בין ההורה למורה . לפי אותם עקרונות שכבר ציינו לעיל , יש לשתף את התלמיד בתהליך קבלת ההחלטות בעניינו . בנוסף לכך , לא כל קשר בין ההורים למורים מתקבל בעין יפה אצל המתבגר . למתבגר חשוב שכשיש בעיות , ההורים יהיו בקשר עם המורים , גם כדי למנוע בעיות עתידיות . ( Hill , 2011 ) אולם כפי שהזכרנו לעיל , דיווח יתר של המורים להורים על ציוני התלמיד והישגיו עלול , להתפרש כחוסר אמון בו מצד ההורים ולפגוע בו דווקא . גיל ההתבגרות — סיכום תקופת ההתבגרות בחייו של האדם מביאה עמה שינויים קוגיניטיביים , רגשיים , וחברתיים . שינויים אלו חיוניים להתפתחותו של האדם , לעצמאותו ולבניית זהותו . שינויים אלו נושאים בחובם הזדמנויות ייחודיות ללמידה ולגיבוש עמדות ותפיסות חדשות על העולם . יחד עם זאת , ככל תקופה של שינויים , עשויה גם תקופת ההתבגרות להיות מלווה בטלטלות ובאתגרים הן למתבגר עצמו והן לקשריו עם המבוגרים המשמעותיים בחייו . על גופו ומוחו של המתבגר עוברים פרצי צמיחה והתפתחות שמאפשרים שימושים חדשים אך גם דורשים הסתגלות ולמידה כדי שיהיה אפשר להשתמש בהם באופן יעיל . ההתפתחות הלא שווה של חלקים שונים ( הן בגוף והן במוח ) מקשה גם היא על הניצול הנכון של היכולות החדשות . במישור הק ֶ שר עם המבוגרים מהווים השינויים הללו טלטלה למערכת המשפחתית והחינוכית כאחד . המתבגר דורש עצמאות רבה יותר ושיתוף בקבלת החלטות בעניינו . מצד אחד הוא מתרחק במידת מה מהוריו וממשפחתו וחובר אל קבוצת השווים לו . מצד שני הוא זקוק עדיין לפיקוח ולרשת ביטחון שתהיה זמינה לו אם ייכשל ויטעה . גם בהיבט הלימודי זקוק המתבגר לסיוע שונה מאשר התלמיד הצעיר יותר . עזרה בשיעורי בית ובחומר הנלמד , נוכחות ההורה בבית הספר וקשר של ההורה עם המורה מועילים למתבגרים פחות מאשר לילדים . לעומת זאת מעורבות ההורה בחינוך במסגרת הביתית הופכת להיות חשובה יותר . היא מתבטאת בעיקר בחיברות להשכלה ( הדגמה והדגשה של חשיבות הלימודים להצלחת המתבגר בעתיד ) ובקישור הלימודים לזהות שהמתבגר מעוניין לאמץ . הקשר בין מעורבות ההורים להצלחה בלימודים בגיל ההתבגרות הופך להיות יותר ויותר מת וּ וך על ידי משתנים רגשיים כמו מעורבות בבית הספר , הרגשת שייכות של המתבגר לבית הספר וקישור ההצלחה בלימודים לחלומות ולתקוות שהמתבגר מטפח כלפי עתידו . לבסוף חשוב לציין כי יש חשיבות רבה להתאמה של הסביבה המשפחתית והבית ספרית ושל הקשר בין בית הספר למשפחה - לנסיבות הספציפיות של כל תלמיד ותלמיד . רמת האוטונומיה שמקבל המתבגר חייבת להיות מותאמת לסביבתו , לעמיתים שאיתם הוא בוחר

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help