sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:34

אלה חשוב לתת למתבגר את הפרטיות שלה הוא נזקק ( ואותה הוא דורש , ( אבל גם להישאר פתוחים וקשובים לצרכיו ולרצונותיו . צורכי המתבגר מהמערכת הבית ספרית : קיימים צרכים ודרישות מהמערכת הבית ספרית שהם ייחודיים לגיל ההתבגרות או לפחות חשובים במיוחד בגיל ההתבגרות . סקירה זו לא תתייחס להבדלים בצרכים הפדגוגיים והאקדמיים שנובעים משינויים קוגניטיביים שעוברים המתבגרים , אלא רק לצרכים ודרישות שהם בעלי משמעות ליחסי בית הספר והמשפחה . אותם נושאים שהוצגו לעיל מתאימים גם לצורכי המתבגר מהמערכת הבית ספרית . ראשית צריך לאפשר לו עצמאות תוך שמירה על קשר ותמיכה . המתבגר זקוק לסביבה שבה יוכל לפעול באופן עצמאי ולפתח את אישיותו , ערכיו , והחלטותיו . בבית הספר עשוי הדבר לבוא לידי ביטוי בחירות רבה יותר בבחירת מערכת השעות שלו ובזמנים ללמידה חופשית . עשור Assor , ) ( 2002 מצא שרלוונטיות החומר הנלמד אינה חשובה פחות מאשר בחירה חופשית . רלוונטיות החומר ללומד קשורה לדעת עשור למידת האמפתיה של המורה כלפי הלומד המתבגר . אמפתיה אף מגבירה את הרגשת הקשר של המתבגר לבית הספר : מחקרים מראים כי מתבגרים החשים ״מחוברים״ לבית הספר מגיעים להישגים טובים יותר ונמצאים פחות בסיכון לצריכת סמים וסיגריות ולקיום יחסי מין לא מוגנים . נקודה חשובה היא שבית הספר עשוי לאפשר קשר עם מבוגר אחראי שאינו ההורה , קשר שיש לו חשיבות למניעת התנהגויות בסיכון ובעיות התנהגות . ( Yasui & Dishion , 2007 ) מבוגר אחראי זה אינו חייב להיות המורה או היועץ אלא יכול להיות אב הבית של בית הספר , מאבטח , או כל מבוגר אחר בבית הספר . הקשר המשמעותי ביותר בגיל ההתבגרות הוא עם עמיתים . קשר חיובי עם עמיתים תלוי ביכולת השליטה העצמית של המתבגר וגם משפיע עליה . ( Farley & Spoon-Kim , 2014 ) קשר חיובי עם עמיתים מסייע לבניית הזהות ולמאמצי ההתנתקות מההורים . בית הספר יכול לסייע לתלמידים למצוא את מקומם החברתי בדרכים מגוונות . הנושא של פיתוח הזהות משמעותי גם הוא להקשר הבית ספרי . בתי ספר שמצליחים לחבר את הלימודים וההישגים האקדמיים למקצועות שהתלמידים רוצים לרכוש בעתיד מצליחים לעתים לקדם את תלמידיהם , גם כאן בעיקר כשמדובר בתלמידים ממיצב חברתי כלכלי נמוך . בשלב זה של פיתוח זהות חשוב לבנות על החוזקות של המתבגר ולא על חולשותיו . מחקרי התערבות מבוססי חוזקות הצביעו על הישגים משמעותיים לתכניות שהתבססו על הענקת חיזוק חיובי להתנהגות חיובית של המתבגר . ( Brownlee et al ,. 2013 ) חשוב לשים לב שתהליך פיתוח הזהות , במיוחד אצל מיעוטים שסובלים מאפליה ( או מתחושת אפליה ) ארוכת שנים , עשוי להתנגש עם מטרות בית הספר . חשוב אפוא לבנות מערכת יחסים – לבנות אמון גם בין המתבגר עצמו לבין המורה והמערכת בכלל . בניית אמון חשובה לכלל שכבות האוכלוסייה אבל חשובה במיוחד כשמדובר בנוער ממיצב חברתי כלכלי נמוך או מתרבות מיעוט . 10 על נושא האמון נדבר בהמשך פרק זה , ועל קשרי בית ספר-משפחה אצל מתבגרים ממיצב חברתי כלכלי נמוך או מתרבות מיעוט נדבר בפרק השלישי של חיבור זה

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help